FunX

Commerciële inhakers op de Pride: oprecht of hypocriet?

  1. Newschevron right
  2. Commerciële inhakers op de Pride: oprecht of hypocriet?

Besef, grote bedrijven proberen tijdens de Pride-week allemaal te laten zien hoe goed zij zich inzetten voor de LHBTQ-gemeenschap. Maar zetten ze zich ook écht in? Of hebben we hier te maken met hypocriete marketingtrucs?

Je zou in regenboogondergoed van Calvin Klein kunnen lopen met daar overheen een 'Love is for everyone'-shirt van de Hema en aan je voeten regenboogschoenen van Dr. Martens. In die outfit kun je met jouw regenboogpinpas van ING een patatje met roze frietsaus bij Smullers bestellen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Grote merken lijken allemaal te willen profiteren van het succes van de Pride door met diensten en producten te komen die moeten laten zien hoe inclusief ze zijn. Maar mensen zijn ook kritisch. Want doen deze bedrijven aan pinkwashing of doen ze ook echt iets voor de LHBTQ-gemeenschap?

Pinkwashing

Als een bedrijf doet alsof ze opkomt voor de rechten van vrouwen en de LHBTQ-gemeenschap om te compenseren voor negatief gedrag, is er sprake van pinkwashing. Zo mag Primark niet meedoen met de botenparade, ondanks dat ze een regenboog-collectie uit hebben gebracht. Amsterdam Pride-directeur Lucien Spee vertelt aan AT5 waarom niet: “Ze laten die kleding in Bangladesh maken waar je de galg krijgt als je uit de kast komt.” En dat is nou precies waar Pride niet voor staat. Welke organisaties die inhaken op de Pride hebben echt goede bedoelingen en welke gaan er vooral met het extra geld of een goede reputatie vandoor?

Vraagtekens

Chanel Lodik, bekend van het Instagram-account Marketingvrouw en diversiteitsconsulent, heeft hier wel ideeën over. “Dat bedrijven inhaken op dit soort speciale evenementen is normaal. Maar als je gaat inhaken op maatschappelijke issues zonder dat je er zelf ook een positieve bijdrage aan levert, dan ben je verkeerd bezig.”

Brandweer

Zij zet bijvoorbeeld vraagtekens bij de intenties van de Brandweer. Zij varen sinds twee jaar weer mee met de Canal Pride na een lange tijd afwezig te zijn geweest. “Maar ze zijn ook veel in het nieuws geweest vanwege de machocultuur die er nog steeds heerst. Ik zou daarom graag willen zien wat zij precies doen om voor een werkomgeving te zorgen waar iedereen zich veilig voelt.” Dat de Brandweer deze week een pridefeest organiseerde inclusief dragqueens vindt Chanel goed, maar ze blijft kritisch.

''Mooi dat ze diverser zijn geworden als organisatie en een duidelijk standpunt innemen naar buiten toe. Maar ik zie nog steeds niet hoe ze intern met inclusie bezig zijn.''

Listerine

Ook noemt ze Listerine als voorbeeld van pinkwashing. Het bedrijf dat mondwater produceert kwam eerder dit jaar met een regenboogverpakking. In plaats van de officiële zes kleuren, gebruikt het merk acht kleuren van de regenboog. “Dit zijn de kleuren van de oude regenboogvlag uit de jaren ’70. Als je die gebruikt, heb je gewoon niet je research gedaan,” stelt Chanel. Op de verpakking wordt bovendien vermeld waar de kleuren voor staan, maar ook dat is verkeerd gedaan. Het turkoois staat staat namelijk niet voor ‘vrede’ maar voor ‘magie’.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Van fouten kun je leren

Gelukkig zijn er ook bedrijven die hebben geleerd van de fouten die ze in het verleden hebben gemaakt.

Uber

Een paar weken geleden nog, weigerde een Uber-chauffeur om dragqueen Jennifer Hopelezz en haar collega’s mee te nemen. En dat terwijl er net een intentieverklaring was ondertekend, onder meer door Uber, om discriminatie tegen te gaan in de taximarkt. Daarop heeft Uber meteen maatregelen genomen. Sinds deze week is er een discriminatieknop in de app gebouwd waarmee het voor zowel klanten als chauffeurs makkelijk wordt om discriminatie te melden. Chanel: “Zij hebben meteen daad bij het woord gevoegd en zich daarmee publiekelijk uitgesproken tegen discriminatie. Al moeten we nog wel afwachten wat er na een melding gebeurt.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Calvin Klein

Ook Calvin Klein heeft volgens de diversiteitsconsulent laten zien dat ze hebben geluisterd naar de kritieken van de LHBTQ-gemeenschap. Eerder dit jaar schoot een campagne met topmodel Bella Hadid bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Bella zoent in de campagne met virtueel model Lil Miquela. Calvin Klein werd ervan beschuldigd aan queer-baiting te doen: het impliceren van iets homoseksueels maar het eigenlijk niet helemaal bedoelen. Bella identificeert zich namelijk als heteroseksueel en daarom vonden mensen dat er voor een queer-model gekozen had moeten worden.

Nu heeft het onderbroekenmerk een hele campagne gelanceerd met daarin verschillende modellen uit de LHBTQ-gemeenschap, waaronder acteur Indya Moore die zichzelf als transgender en niet-binair beschouwd.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bovendien gaat een deel van de opbrengst van de Pride-collectie naar de Human Rights Campaign die in de Verenigde Staten streeft naar meer gelijkheid voor de LHBTQ-gemeenschap.

Veilige werkplek voor iedereen

Dus je kan een keer een fuck-up maken, maar van fouten kun je leren. En dus adviseert Chanel bedrijven die graag iets willen betekenen tijdens Pride om vooral naar zichzelf te kijken. “Bied even goede kansen aan iedereen, creëer een werkplek waar iedereen zichzelf kan zijn.”

En dan kun je volgend jaar trots met een regenboogvlaggetje zwaaien.

- In 'FunX Beseft' bespreekt FunX actuele, culturele en lifestyle topics die jouw aandacht verdienen. Een groter bewustzijn voor de generatie van nu -

Ster advertentie
Ster advertentie