FunX

Soraya (24) maakt customized sneakers en items: "Nooit gedacht dat ik in de Bijenkorf zou staan"

foto: Eigen beeld
  1. Newschevron right
  2. Soraya (24) maakt customized sneakers en items: "Nooit gedacht dat ik in de Bijenkorf zou staan"

Van het schilderen van sneakers in haar slaapkamer tot een stand in de Bijenkorf: Soraya (24) heeft van haar hobby haar werk kunnen maken. De jonge kunstenares schildert de meest gedetailleerde custom made designs op alles wat je je kunt bedenken en maakt de meeste ontwerpen maar één keer. Soraya vertelt aan FunX hoe ze haar passie heeft laten uitgroeien tot een waar beroep en geeft andere jonge ondernemers het advies hoe zij dit ook kunnen doen.

Eigen bedrijf

Soraya startte vier jaar geleden met het schilderen van haar eigen ontwerpen op sneakers. Wat begon als afleiding na het overlijden van haar vader, groeide in de loop der jaren uit tot veel meer. Het begon toen ze het proces van haar ontwerpen op social media en in groepen, zoals Fadim's Beautypace, deelde om te laten zien hoe haar schilderproces eruit zag. "Het was helemaal niet mijn intentie om van het ontwerpen en schilderen een bedrijf te starten, maar toen ik het in Fadim's Beautyspace deelde, ontplofte het allemaal al snel. Ik kreeg heel veel aanvragen en dit groeide binnen twee maanden uit tot mijn eigen business", vertelt ze.

De jonge ontwerpster legt uit dat ze vooral gemotiveerd raakte van het vertrouwen dat anderen in haar hadden. "Hoewel ik destijds paar een paar schoenen had staan op insta, kwamen er heel veel mensen met complexe designs die ze op hun sneakers, kleding of game controllers wilden hebben en die eigenlijk geen link met mijn eerdere werk hadden. Daardoor dacht ik: als zij mijn potentie inzien en denken dat ik dit soort dingen kan maken, dan mag ik ook meer in mijzelf geloven en dit serieuzer nemen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Beginnen met een bedrijf

Zo begon Soraya Kamate World, haar eigen bedrijf waarmee ze custom made designs voor anderen maakt. Hoewel sommige mensen maandenlang nadenken over de perfecte naam voor hun onderneming, bedacht ze deze binnen een paar seconden. "Een klant kwam zijn schoenen ophalen en zei dat ik niet moest vergeten om mijn handtekening op het design te zetten. Ik wilde mijn eigen naam er niet in verwerken en bedacht toen heel snel de naam Kamate. De zin 'Kamatte kudasai' betekent 'schenk aandacht aan mij' in het Japans. Dat heb ik toen gewoon in tweeën gesplitst. Vervolgens heb ik er later 'World' bijgevoegd, omdat Kamate zelf al was ingenomen bij de Kamer van Koophandel", vertelt ze.

De ondernemer zegt dan ook dat er te vaak moeilijk wordt gedacht over het beginnen van een bedrijf. Zo willen veel ondernemers meteen al professioneel ogen. Volgens haar hoeft dit helemaal niet om succesvol te zijn. "Ik raad anderen vooral aan om gewoon te starten. Je hoeft niet meteen een perfect logo of de juiste naam te hebben. Dat komt allemaal wel." De kunstenares legt uit dat ze pas na twee á drie jaar echt een professionele kijk begon te krijgen en vooral genoot van het proces. "Ik heb eerst gekeken naar de dingen die ik leuk vind om te doen en daarin mijn specialiteit ontdekt. Zo kwam ik erachter dat ik het maken van cartoons en ontwerpen geïnspireerd op anime het leukst vind, alhoewel ik me nu ook veel meer richt op non-anime designs."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bijenkorf Amsterdam

Soraya vertelt dat het haar als ondernemer ver heeft gebracht om vanuit passie te werken. Ze haalt na vier jaar nog steeds inspiratie uit elk design dat ze maakt. "Het blijft voor mij vooral interessant, omdat ik zoveel ruimte krijg om te experimenteren. Als iemand komt met een idee, dan begin ik met het doen van onderzoek en het maken van een schets op mijn iPad. Samen bepalen we dan hoe het er uiteindelijk uit komt te zien." Om het na al die jaren inspirerend te houden, heeft ze er ook voor gekozen om haar aanvragen te selecteren. Dit heeft te maken met de tijd die ze heeft, maar ook haar persoonlijke normen en waarden. "Ik kreeg onlangs de vraag of ik voorover gebukte 'baddies', zoals Ice Spice, op iemands controller wilde schilderen. Dat aanbod sla ik dan wel af, omdat het - net als het schilderen van bijvoorbeeld wietbladeren - tegen mijn moralen ingaat."

Onlangs heeft de jonge ondernemer een nieuwe mijlpaal bereikt met Kamate World. Ze heeft namelijk een samenwerking met de Sneakerbar, een bedrijf dat zich specialiseert in het schoonmaken en restaureren van sneakers, waardoor ze sinds kort iedere week in de Bijenkorf in Amsterdam staat. "Ik kreeg ineens een berichtje van de Sneakerbar-eigenaar en binnen de kortste keren hadden we een meeting ingepland. Ik had geen idee wat mij te wachten stond, maar daaruit is een samenwerking gekomen. De Sneakerbar focuste zich namelijk vooral op het schoonmaken van sneakers en daar is nu customization bijgekomen, wat ik mag uitvoeren." Een week na de meeting stond Soraya al in de Bijenkorf en mocht ze haar grote passie uitoefenen. Ze is hier te vinden op donderdag tot en met zondag en maakt allerlei soorten designs. "Ik had ook niet gedacht dat er meteen zoveel mensen langs zouden komen, dus dat is wel echt heel mooi om te zien. Zo komen er mensen langs om hun initialen op Louis Vuitton-portemonnees te zetten, maar ook voor een Donald Duck design op hun UGG's of sneakers."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Chris Brown

Soraya geniet nu vooral van het contact met anderen tijdens haar werk. Ze begon haar bedrijf namelijk tijdens de coronapandemie en werkte vervolgens vooral vanuit haar eigen kamer. "Ik miste het contact met leeftijdsgenoten heel erg, dus dat ik nu omgeven ben met veel jongeren vind ik erg fijn. Dit is ook wel echt een hoogtepunt in mijn ervaring bij de Bijenkorf: dat ik in een bruisende omgeving vol inspiratie te werk kan gaan." Naast haar werk in de Bijenkorf focust ze zich op haar vele aanvragen. Ze weet met haar social media-aanwezigheid namelijk veel mensen te bereiken en is zelfs een keer door Chris Brown gespot. "Hij likete een foto van mijn werk op Instagram en ik heb ook bijna een keer een ontwerp naar hem gebracht tijdens zijn concert. Dit lukte alleen niet vanwege een misverstand backstage."

Verder is Soraya ook bezig met het maken van ontwerpen voor kickboksers binnen Glory voor hun persconferenties. "Ik maak mijn ontwerpen nooit opnieuw en ik denk dat er daarom veel aanvragen zijn: iedereen heeft echt zijn eigen item. Als mensen iets unieks willen, dan weten ze dat ze bij mij aan het juiste adres zijn." In de toekomst hoopt ze nog meer mensen te bereiken met haar werk en haar bedrijf te laten groeien. "Ik hoop dat Kamate World het eerste zal zijn waar mensen aan denken, wanneer ze het hebben over custom made items."

Ster advertentie
Ster advertentie