FunX

Nada Merrachi over haar succesvolle modemerk: "Ik wil stereotypes tegengaan"

foto: Merrachi
  1. Newschevron right
  2. Nada Merrachi over haar succesvolle modemerk: "Ik wil stereotypes tegengaan"

Nada Merrachi (25) begon haar carrière als influencer en presentatrice bij het platform Spot On, maar wist door te groeien tot oprichtster van het grootste modest modemerk in Nederland. Met Merrachi weet ze vele vrouwen te bereiken en te motiveren om modest kleding te dragen. Vorig jaar opende ze zelfs haar eigen winkel in het hartje van Amsterdam waar gigantische rijen aan mensen voor de deur stonden om een item van Nada's merk te bemachtigen. In een interview vertelt Nada Merrachi hoe ze haar merk heeft opgebouwd, stereotypes wil tegengaan en omgaat met kritiek.

Vergeten markt

Nada begon vier jaar geleden met het dragen van een hoofddoek en kwam er toen achter dat het aanbod van modest fashion erg nihil was. Als influencer hield ze altijd al van mode en deelde ze dan ook haar outfits, maar door het tekort aan modest kleding werd dit steeds moeilijker. "Ik heb het idee dat de markt voor modest fashion een beetje vergeten wordt. Het lijkt alsof niemand zich bewust ervan is dat zoveel vrouwen zich modest kleden. De aandacht is altijd vooral uitgegaan naar westerse kleding en -trends, waarbij 'hoe bloter, hoe beter' vaak de mindset is."

In plaats van bij de pakken neer te zitten, besloot Nada het heft in eigen handen te nemen. Haar passie voor mode en haar droom om een eigen kledinglijn te beginnen, resulteerde in haar eigen merk Merrachi. "Ik ontwerp vooral wat ik zelf mis en nodig heb en het blijkt dus dat andere vrouwen dit ook nodig hebben." Zo zijn Nada's collecties iedere keer vrijwel meteen uitverkocht en weet ze vrouwen door heel Nederland te bereiken. "Ik denk dat de groep van mensen die zich modest kleden echt is gegroeid sinds Merrachi bestaat. Wij laten namelijk zien dat het ook gewoon cool is om je wat meer te bedekken. Je hoeft namelijk niet per se islamitisch te zijn om je zo te kleden."

foto: Merrachi

Nada Merrachi is betrokken bij het hele proces van haar merk.

Stereotypes

Met haar merk wil Nada een gemeenschap bouwen van vrouwen die er modieus én ook modest uitzien. Daarom heeft ze als ondernemer ook een maatschappelijk doel voor ogen. Ze vindt namelijk dat er binnen de maatschappij nog veel misconcepties zijn over vrouwen die lange kleding of een hoofddoek dragen. "Er wordt vaak gedacht dat deze vrouwen alleen maar donkere kleding dragen, niet fashionable zijn en zelfs niet succesvol zijn binnen de maatschappij. Met Merrachi wil ik deze stereotypes tegengaan, want dit zijn gewoon vrouwen die ook van mode houden, succesvolle carrières hebben en vloeiend Nederlands spreken. De meiden die bij Merrachi komen winkelen staan echt niet in de rij van onze winkel omdat hun broer of vader dit van hen verwacht. Zij staan daar omdat ze zich zo willen kleden en dit hun eigen keuze is."

Successen

De opening van deze winkel zorgde voor grote gekte. Er stonden gigantische rijen voor de winkel en alles was meteen uitverkocht. Dit gebeurde ook weer tijdens haar nieuwe collectielancering dit jaar. Nada vertelt dat ze dit in de eerste instantie totaal niet had verwacht. "Bij de winkelopening had ik de hoeveelheid mensen al niet verwacht, maar om nou zoveel vrouwen te zien bij de collectielancering? Dat was wel echt bizar. Ik vind het echt geweldig om te zien dat er zoveel meiden van het merk houden het er gewoon voor over hebben om lang in de rij te staan."

Toen Nada haar merk startte had ze nooit gedacht dat ze dit allemaal teweeg kon brengen. Het succes van Merrachi is naar eigen zeggen groter dan ze ooit had durven te dromen. "Ik had dit succes niet per se voor ogen, omdat mijn droom in de eerste instantie vooral was om iets te doen wat ik leuk vond. Mijn ambitie is vanaf het begin ook niet geweest om heel veel geld te verdienen. Mijn drijfveer is juist vooral altijd geweest om te ontwerpen en mijn creativiteit en liefde voor mode de vrije loop te laten gaan."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Kritiek

Naast alle liefde die Nada van haar Merrachi-community ontvangt, krijgt ze ook kritiek. Zo wordt er gezegd dat haar prijzen te hoog zijn en dat ze nooit genoeg voorraden heeft. Hier heeft ze het een tijdje best zwaar mee gehad, omdat ze zo betrokken is bij haar bedrijf. "Ik ben echt onderdeel van elk aspect binnen het proces van mijn collecties. Het merk voelt echt als mijn kindje. Daarom neem ik het ook best wel persoonlijk wanneer mensen zulke negatieve uitingen doen." Volgens haar is er geen oog voor wat er allemaal achter de schermen gebeurd. "Wanneer een product bij anderen merken is uitverkocht dan is dat maar gewoon zo. Bij Merrachi voelen mensen zich erg betrokken en uiten ze dit dan ook. Ik begrijp dat heel goed, maar ik doe wel echt mijn best om bijvoorbeeld genoeg op voorraad te hebben. Ook met de prijzen heb ik het idee dat wij best betaalbaar zijn. We zijn altijd uitverkocht, dus ik denk dat dit ook wel iets zegt."

Volgens Nada wordt er te vaak gekeken naar fast fashion en de lage prijzen die hierbij horen. "Wij zijn geen fast fashion-bedrijf en denken heel erg na over iedere collectie en al onze producten. Als je kwaliteit wil dan betekent dit gewoon dat je daar soms wat meer voor moet betalen. Het is een investering op de lange termijn en ook daarin probeer ik echt een zo breed mogelijke doelgroep te bedienen."

Internationaal

Nada hoopt de komende jaren haar doelgroep alleen maar te verbreden. Dit is vanaf het begin al haar plan geweest, omdat ze niet alleen een product wil verkopen maar ook een verhaal met de rest van de wereld wil delen. Een verhaal waarbij moslimvrouwen volledig geaccepteerd worden binnen de maatschappij en modesty een steeds groter deel wordt van de mode-industrie. Zo kijkt ze nu ook al verder dan haar successen in Nederland en wil ze dit jaar nog meer gaan groeien op internationaal niveau. "Momenteel nemen we al bestellingen over de hele wereld aan en dit wil ik alleen maar laten groeien. Dit jaar heb ik het doel om pop up-winkels in Londen, Antwerpen en Parijs te openen. Uiteindelijk droom ik van winkels in de allergrootste winkelstraten en hoop ik ook door te groeien naar Amerika met Merrachi."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie