FunX

Ashlee Janelle over haar succesvolle carrière: "Belangrijk om te weten wat je echt wil"

foto: Ashlee Janelle
  1. Newschevron right
  2. Ashlee Janelle over haar succesvolle carrière: "Belangrijk om te weten wat je echt wil"

In een nieuwe rubriek vertellen verschillende jonge vrouwen over de weg die zij hebben afgelegd binnen hun succesvolle carrière. Wat zijn de adviezen die zij aan hun jongere zelf zouden geven? Dit keer spreken we met niemand minder dan Ashlee Janelle Danso. In een interview met FunX vertelt ze alles over haar carrière in de fashion scene en als founder van YOUNG / The Agency en deelt ze waardevolle tips voor iedereen die een vergelijkbaar carrièrepad ambieert.

Ashlee is actief in de creatieve industrie en begon haar carrière met stages bij PR-bureaus. Hierdoor kon ze haar netwerk uitbreiden en kreeg ze de kans om stylisten te assisteren bij vooraanstaande tijdschriften zoals Grazia en Talkies. Tegenwoordig is ze ook een bekendheid op Instagram, waar ze haar serie Ashlee Janelle Discovers deelt. Bovendien ondersteunt ze jonge creatievelingen in haar rol als eigenaresse van YOUNG / The Agency.

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd tijdens je werk in fashion en de media?

"De belangrijkste les die ik geleerd heb is hoe belangrijk het is om dicht bij jezelf te blijven en echt je gevoel te volgen. Er zijn natuurlijk heel veel meningen van andere mensen en soms is dat goed, soms is het ook wel gegrond. Daarom is het nog belangrijker om te weten wat jij echt wil. Als dat betekent dat het iets langer gaat duren om te komen waar ik wil zijn, vind ik dat prima, omdat ik weet dat ik mijn eigen keuze gevolgd heb en echt naar mezelf heb geluisterd."

Als je als vrouw een carrière in de media nastreeft, waar zou je dan moeten beginnen?

"Ik denk dat het belangrijk is om stage te gaan lopen. Stage lopen op de juiste plekken is belangrijk omdat je daar nieuwe mensen ontmoet en op die manier kan netwerken. Toen ik wist dat ik styliste wilde worden, heb ik stage gelopen bij een PR-bureau. Dat was sowieso top omdat echt alle mensen die in de mode werken, maar ook bekende mensen, bij PR-bureaus komen. Voornamelijk stylistes, om kleding te lenen. Daar ontmoette ik zoveel stylistes. Uiteindelijk heb ik zo ook twee stylisten kunnen assisteren, want je bouwt natuurlijk een relatie op. Ze kwamen vaak langs en dan hielp ik in de showroom. Ik denk dat het belangrijk is om eerst echt duidelijk te hebben wat je wil doen in de mode en dat je daar dan een gepaste stage bij zoekt."

Wat zou je tegen je jongere zelf willen zeggen aan het begin van je carrière?

"Ik zou vragen: ‘Heb je geduld?’ Haha, precies dat. Heb je geduld? Want het gaat lang duren, maar uiteindelijk kom je er wel."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wat is jouw beste carrièretip?

"Stel financiële doelen. Ik heb dit gisteren ook als tip meegekregen en er ging ineens zo’n light bulb aan. Vooral als je een creatief persoon bent, kan ik me goed voorstellen dat je het fijn vindt om gewoon lekker creatief bezig te zijn. Maar stel alsnog financiële doelen. Schrijf op hoeveel je aan het eind van het jaar verdiend wil hebben, schrijf op wat je in 2025 wil verdienen. Zo kan je het echt monitoren en financieel groeien. Kijk ook naar hoe je die doelen kan bereiken, dus bijvoorbeeld door ergens parttime te werken of nog freelance klussen aan te nemen. Dit is echt voor de creatieve mensen, net zoals ikzelf, die het heel leuk vinden om creatief bezig te zijn en soms het financiële plaatje kunnen vergeten. Schrijf gewoon echt doelen op. Het werkt echt!"

Hoe belangrijk is je netwerk in de mode industrie?

"Heel, heel, heel erg belangrijk. De fashion scene in Nederland is heel klein, dus eigenlijk kom je elkaar hoe dan ook, tegen. Daarom is het zo belangrijk om een goede reputatie bij mensen achter te laten, niet fake zijn. Wees gewoon jezelf. Mensen praten en het komt altijd wel weer terug. Het heeft allemaal invloed op elkaar, je netwerk is echt heel belangrijk."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie