FunX

OPINIE: Denkt de Nederlandse modewereld teveel in hokjes?

  1. Newschevron right
  2. OPINIE: Denkt de Nederlandse modewereld teveel in hokjes?

Het nieuws dat verzorgingsmerk L'Oreal voor het eerst gebruik maakt van een hijabi-model werd vorige week met wisselend enthousiasme ontvangen. Vrouwen in hoofddoek herkenden zich in de Britse Amena Khan in de shampooreclame. Anderen, zoals modeontwerper Olcay Gulsen, vonden haar misplaatst. "Ik vind het een beetje onecht," zei ze in RTL Boulevard.

"Ik begrijp dat L'Oreal ook terecht rekening houdt met de reflectie van de samenleving, allerlei types en veel meer de echte vrouw willen laten zien. Maar om nou echt een gesluierde vrouw te nemen voor een shampooreclame, dat gaat er bij mij niet zo in."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

stereotypen

Het model stapte om andere redenen af van de campagne, maar volgens de Supertrash-eigenaar sloeg L'Oreal sowieso de plank mis. Bij een shampooreclame zou je lange, weelderige lokken willen zien en nu kwam er geen haartje onder de hoofddoek vandaan. De boodschap van Olcay bevestigt juist wat we missen in het Nederlandse modebeeld: afwijken van de standaard en het doorbreken van stereotypen. Dat is waar onder andere fashionactiviste Janice Deul voor strijdt.

Gemiste kans

In het item op RTL Boulevard wordt diversiteit als een 'toverwoord' afgeschilderd. De ontwikkeling dat meer grote merken kiezen voor modellen van verschillende kleuren en maten wordt gezien als een trend, in plaats van een vorm van groei in de modewereld. Een gemiste kans. Want aan de diversiteit in de modewereld werd het afgelopen jaar hard gewerkt.

"Een donker model moet wel een grote bos krullen hebben"

BLACK GIRL MAGIC

Ondanks dat de fashionindustrie diversiteit langzaam meer omarmt, blijft het hokjesdenken zichtbaar. Verschijnt er een donker model in beeld, dan moet ze bijvoorbeeld wel een grote bos krullen hebben of een gemillimeterde coupe. Terwijl de zogenoemde black girl magic in meerdere tinten en vormen voorkomt. Een hijabi-model mag het gezicht zijn van een groot merk, als het maar niets met haar haren te maken heeft, want daar snappen mensen niets van. Tenminste: de mensen die zich niet aangesproken hoeven te voelen door haar verschijning.

K*t

Ook Nederlandse modellen werken er hard aan om de stereotyperende casting te doorbreken. Model Ervin is van Bosnisch-Kroatische afkomst en werkt naast modellenwerk eraan om kansen te geven aan mensen die niet voldoen aan het ideale modeplaatje.

"In Nederland wordt van mannen vaak een lengte van 1.90 meter gevraagd en ik ben 1.80 meter. Ik hoor dus vaak dat ik te kort ben. Dan zeggen ze bij castings: "je hebt wel de looks, maar net niet de lengte. En dat is kut", zegt hij tegen FunX.

verenigde staten

De 24-jarige Shizen is onder andere vanwege typecasting naar Los Angeles verhuisd.

"In Nederland was mijn uiterlijk lastig, omdat ze mij niet konden plaatsen. Ik ben Aziatisch, heb een gekleurde huid, had blond haar dat enorm krulde. Hier in LA zijn ze veel meer op zoek naar zo apart mogelijk", laat ze weten vanuit de VS.

Maar een verhuizing naar een toegankelijkere industrie doe je niet zomaar. "Ik had vier banen en sliep drie uur per dag om alles te kunnen betalen en om te sparen."

doorpakken

Nu kun je zeggen: we moeten niet zeuren. Er ís nu verandering en daar was een hele tijd geen sprake van. Maar juist nu er beweging zit in een stroeve industrie, is er kans om door te pakken. Kans om onze broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes wel de kans te geven zich te herkennen in hun favoriete bladen of lievelingsmerken.

Ster advertentie
Ster advertentie