FunX

Jan creëert met KLABU sportactiviteiten voor vluchtelingenkampen en werkt samen met Filling Pieces

foto: KLABU
  1. Newschevron right
  2. Jan creëert met KLABU sportactiviteiten voor vluchtelingenkampen en werkt samen met Filling Pieces

KLABU is een organisatie gevestigd in Amsterdam die direct samenwerkt met vluchtelingengemeenschappen over de hele wereld. Het is in 2019 opgericht met als doel sportactiviteiten te organiseren in vluchtelingenkampen. Dit doen ze door clubhuizen te bouwen waar gevluchte mensen gebruik kunnen maken van een gymzaal, sportmaterialen en sportkleding.

Jan van Hövell

Jan van Hövell is de oprichter van KLABU en zag op zijn achttiende hoe het is om te moeten vluchten uit je eigen land. "Ik liep stage bij UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties in Ghana. Dit was de eerste keer dat ik van dichtbij zag hoe het was om opgevangen te worden in een vluchtelingenkamp. Door een burgeroorlog vluchtten er veel mensen vanaf de Ivoorkust naar Ghana. De mensen die bij ons aankwamen, spraken allemaal Frans en de mensen die opvang boden, spraken Engels. Ik was een van de weinigen die Frans sprak."

Jan moest de mensen die aankwamen vragen waarom zij waren gevlucht en wat er precies was gebeurd. Mensen beschreven onder meer hoe hun families werden uitgemoord en dat kwam hard aan bij Jan. "In Nederland denken we dat alle mensen die vluchten naar Europa komen, maar van de 110 miljoen mensen wordt zeventig procent opgevangen in dit soort gebieden waar ik stage liep."

Voetbal

Na een zware dag speelde Jan een potje voetbal met de jongeren en merkte hij hoe veel plezier ze hieruit haalden. "Naast de basisbehoeften, zoals eten, drinken en onderdak is er in zo’n kamp niets. Alle dingen die ervoor zorgen dat je wat van je leven kan maken is hier een luxe."

Simpele dingen zoals voetbalschoenen, een fluitje voor de scheidsrechter of een net als doel vielen ook onder de categorie luxe. Op dit moment werd het zaadje voor KLABU geplant. "Ik merkte dat sport verlichting bracht voor deze mensen en heb me sindsdien in willen zetten hiervoor."

foto: Instagram: KLABU

Filling Pieces

Jan benadrukt hoe belangrijk representatie is voor mensen die zijn gevlucht. "In Nederland denken we dat het leven van mensen in vluchtelingenkampen op pauze staat en dat ze niet meer betrokken zijn bij de rest van de wereld. Dat is niet zo. Zij doen ook mee en dit is een perfecte manier om dat te laten zien." De campagne wierp zijn vruchten af, waardoor KLABU is benaderd door verschillende merken en organisaties. "EA Sports gebruikt onze shirts nu in de FIFA game, wat fantastisch is. Daarnaast zijn we ook benaderd door Filling Pieces voor een samenwerking."

Ieder jaar rond Keti Koti steunt het modemerk een goed doel en dit jaar viel hun oog op KLABU. "Filling Pieces kwam met het idee om KLABU te verbinden aan Suriname. Er zijn mensen die naar Suriname vluchten vanuit onder meer Haïti en Venezuela. We willen daar ook clubhuizen neer gaan, wat zorgt voor verbinding. De lokale gemeenschap en nieuwkomers worden op die manier gesteund door middel van sport, muziek en cultuur. We hebben samen het shirt ‘United Spirit’ ontworpen om die verbinding uit te dragen." Het shirt is wit met groene en rode details en wordt onder andere gedragen door BN’ers Vonneke en Glen Faria. Ook internationale bekende gezichten verbinden zich aan United Spirit, onder wie MMA-fighter Denise Kielholtz Gerges, Hockeyspeler Terrance Pieters en zangeres Rochelle Perts.

KLABU en Filling Pieces zitten nu midden in het proces om nieuwe producten op de markt te brengen, zodat ze met de opbrengst het clubhuis kunnen realiseren. "In 2025 is Suriname vijftig jaar onafhankelijk, dus het zou fantastisch zijn om tegen die tijd ook de lancering van het eerste clubhuis te kunnen vieren."

foto: Instagram: KLABU

KLABU

Jan heeft eerst zijn studie afgemaakt en is daarna ruim vier jaar werkzaam geweest als advocaat in Amsterdam. "Ik moest veel meer bijleren, een concreet plan bedenken en het financiële plaatje in kaart brengen. Toen ik die kennis eenmaal had, heb ik na ruim vier jaar mijn baan opgezegd en ben ik me volledig gaan focussen op KLABU."

Verenigde Naties

De mensen uit het vluchtelingenkamp in Kenia gaven aan dat er behoefte was om te kunnen sporten. Dit betekent dat er een veldje aangelegd moest worden, er moest sportkleding komen en sportmateriaal, zoals volleyballen en voetballen. Maar dat is nog niet zo makkelijk. "Een veldje is zo aangelegd. Het moeilijkste was zorgen voor het materiaal. Ballen raken kwijt of gaan kapot en dat kost veel geld. Uiteindelijk heeft het advocatenkantoor waar ik werkte me geholpen met de financiering."

foto: Instagram: KLABU

KLABU-shirts

Verder was het belangrijk dat er sportkleding kwam voor dames. "Sommige jonge vrouwen hadden geen sportkleding en sloegen het sporten daarom maar over. Dat moest er echt komen." Jan is op zoek gegaan naar iemand die kleding kon maken en wilde het verkopen als een manier om geld op te halen voor de sportspullen. "Ik had weinig verstand van kleding. Gelukkig kwam ik iemand tegen die zich wilde aansluiten bij KLABU." Jan heeft het over Kelvin Govey die hiervoor twintig jaar lang bij Nike heeft gewerkt. "Hij heeft de allereerste collectie KLABU-shirts ontworpen en het merk tot leven gebracht. Later zijn we naar een reclamebureau gegaan en hebben we een campagne opgezet voor KLABU."

foto: Instagram: KLABU

"Join the club"

De vluchtelingenkampen die een clubhuis hebben, hebben een eigen shirt met een uniek KLABU-ontwerp. Deze shirts verkoopt KLABU nu om geld in te zamelen, zodat er in meer vluchtelingenkampen een clubhuis komt te staan. "Dat was het hele idee: join the KLABU - join the club – door hetzelfde shirt te dragen als de clubhuizen in de vluchtelingenkampen. Normaal gesproken zouden de gevluchte mensen tweedehands shirts krijgen van ons, dus Ajax-shirts en Feyenoord-shirts, maar nu is het dus omgedraaid en kan jij hun club steunen."

Ster advertentie
Ster advertentie