Naar homepage
Games & gadgets

Virtuele influencer Esther Olofsson heeft inmiddels 45.000 volgers op Instagram

foto: Instagram: esther.olofsson
  1. Newschevron right
  2. Virtuele influencer Esther Olofsson heeft inmiddels 45.000 volgers op Instagram

Op het eerste gezicht denk je te kijken naar een normale Instagram influencer. Er wordt reclame gemaakt voor de bekendste merken en de Instagram-pagina heeft duizenden volgers. Als je goed kijkt, blijkt er een addertje onder het gras te zitten: de influencer is namelijk volledig gemaakt door een computer.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Esther Olofsson

We hebben het hier over virtuele influencers. Maarten Reijgersberg van het Rotterdamse communicatiebureau RauwCC creëerde zo'n influencer, genaamd Esther Olofsson. De 29-jarige Olofsson kom uit Zweden, maar woont al een paar jaar in Rotterdam. Op Instagram, waar ze ruim 45.000 volgers heeft, deelt ze foto's van zichzelf in een koffietent, tijdens het sporten of met vrienden. Als je beter kijkt, zie je alleen dat haar gezicht niet echt is.

"De reden dat wij haar niet al te echt laten lijken, is dat we willen dat het altijd duidelijk is dat ze niet echt is. Het is niet onze ambitie om Esther zo realistisch mogelijk te maken, maar ze moet wel tegen het realisme aan zitten", zegt Reijgersberg in gesprek met NU.nl. Ook heeft Esther bewust een aantal imperfecties. "Ze moest niet te knap zijn. Daarom hebben we haar wat bollere wangen en een grotere neus gegeven. Ze moet een beetje de girl next door zijn, mensen moeten zich met haar kunnen identificeren", aldus Reijgersberg.

Team achter Esther

In totaal werken zes mensen aan een Instagram-foto van Esther. "We gaan voor foto's op pad met een stylist, een fotograaf en een model dat kenmerken van Esther heeft. Vervolgens buigen een artdirector en Photoshop-expert zich over de beelden. Tot slot bedenkt een contentmanager de tekst die bij de foto op Instagram wordt geplaatst", legt Reijgersberg uit. Inmiddels zijn er ook verschillende merken aan Esther verbonden, waardoor er ook veel geld aan haar wordt verdiend. "Maar de kosten hebben we er zeker nog niet uit", zegt Reijgersberg.

Quote

Menselijkheid belangrijkste factor om een band op te bouwen met virtuele influencer.

Iris Withuis - docent communicatie Hogeschool Rotterdam

Een band met een virtuele influencer

Esther Olofsson is de enige virtuele influencer in Nederland, maar in het buitenland bestaan er meer. De Braziliaans-Amerikaanse Miquela heeft ruim 3 miljoen volgers op Instagram en de Japanse Imma ruim 330.000. "Voor bedrijven zijn virtuele influencers aantrekkelijk, want ze zijn nooit ziek en doen altijd wat je vraagt", zegt Iris Withuis, docent communicatie aan de Hogeschool Rotterdam, in gesprek met NU.nl. "Maar wat wij ons vooral afvroegen, is of je als volger ook daadwerkelijk een band kunt opbouwen met een virtuele influencer."

Uit een onderzoek van Withuis en haar collega's bleek dat sommige deelnemers nauwelijks onderscheid maakten tussen een virtuele influencer en een echte. "Niet iedereen zag meteen dat Miquela niet echt is, totdat ze beter keken. Verder viel op dat de meeste mensen prima in staat zijn om een virtuele influencer te herkennen, maar dat ze minder snel doorhebben dat het om reclame gaat en dat ze worden beïnvloed." Daarnaast bleek de menselijkheid en het verhaal dat werd verteld, belangrijker dan het uiterlijk. "Wij dachten dat realisme, dus hoe echt een virtuele influencer eruitziet, het belangrijkst zou zijn. Maar uiteindelijk bleek juist dat menselijkheid, dus de unieke menselijke eigenschappen die worden getoond, de belangrijkste factor is of je een band met een virtuele influencer kunt opbouwen."

Ster advertentie
Ster advertentie