FunX Rotterdam

Politieagente Reyhan over bank- en helpdeskfraude: "Het is belangrijk om aangifte doen"

foto: FunX
  1. Newschevron right
  2. Politieagente Reyhan over bank- en helpdeskfraude: "Het is belangrijk om aangifte doen"

Reyhan ging van het FunX Straatteam naar het Cybercrime Team van de politie in Rotterdam. Gisteren kwam ze langs bij FunX om te praten over bank- en helpdeskfraude. Dit schijnt namelijk niet alleen een probleem te zijn onder ouderen, maar ook onder jongeren. In Jouw Stad vertelde Reyhan daar meer over aan Cartiez.

Reyhan van het Cybercrime politieteam Rotterdam over bank en helpdesk fraude: ''het is belangrijk dat mensen aangifte doen''

Helpdeskfraude

Reyhan werkt in een opsporingsteam waar onder meer complexe cybercrime-onderzoeken worden verricht en wordt gekeken hoe ze burgers beter kunnen beschermen tegen cybercrime. Ze vertelt dat er verschillende vormen zijn van helpdeskfraude. "Bankfraude is eigenlijk een vorm van helpdeskfraude. Daarbij zie je bijvoorbeeld dat de bank je belt en zegt dat je bankrekening is gehackt en dat er iets aan gedaan moet worden. Jongeren worden vooral geraakt door helpdeskfraude waarbij mensen zichzelf voordoen als medewerker van een overheidsinstantie. Vaak zegt de medewerker dan in het Engels dat er een arrestatiebevel is uitgevaardigd tegen de jongere die ze aan de lijn hebben."

Aangifte is belangrijk

Het feit dat er Engels wordt gesproken door een medewerker van een overheidsinstantie is volgens Reyhan al een signaal dat je een cybercrimineel aan de lijn hebt. Het is dan ook belangrijk dat mensen aangifte doen als ze met cybercrime te maken hebben gehad. "Het is heel belangrijk om aangifte te doen, omdat dat ons inzicht geeft in de omvang van het probleem en de methodes die cybercriminelen gebruiken. Die data kunnen wij dan gebruiken om een plan van aanpak te bedenken."

"Laat je niet onder druk zetten"

Hoewel het nog steeds een lastige klus is om cybercriminelen in de kraag te vatten, lukt het de politie over het algemeen wel om geldezels op te sporen. Dat zijn mensen die hun bankrekening laten gebruiken om geld van criminelen wit te wassen. Volgens Reyhan zijn het over het algemeen jongeren die vallen voor dit soort praktijken. "Geldezels weten we altijd wel op te pakken. Dat heeft grote gevolgen voor ze, want ze kunnen daarna geen bankrekening meer openen en kunnen ook geen huis meer kopen. In de daderschap zien we vaak dat het jongeren zijn en ik wil ze graag meegeven dat ze zich niet moeten laten verleiden door het snelle geld. Ondanks dat het om grote bedragen gaat die je zou kunnen verdienen, zijn de consequenties echt heel groot."

Naast aangifte doen heeft Reyhan ook nog andere tips voor mensen die in aanraking komen met helpdeskfraude. "Blijf in ieder geval rustig en laat je niet onder druk zetten. Het beste wat je kunt doen is gewoon ophangen. Praat er daarna met iemand over en bel zelf even met de vermeende instantie waarmee je net te maken hebt gehad. Check daarvoor wel even het juiste nummer op de website en leg hen het verhaal uit. Vaak is een bank bijvoorbeeld ook bekend met oplichting en zij kunnen je meestal wel verder helpen."

De Week van het Geld

Van 28 maart t/m 1 april is het de Week van het Geld, een initiatief van het platform Wijzer in geldzaken. In deze week worden jongeren gestimuleerd om zich bezig te houden met alles dat met geld te maken heeft om zo hun financiële vaardigheden te ontwikkelen. Het thema dit jaar is 'van doekoe tot digi', waarmee de focus wordt gelegd op de digitalisering van geld. Denk aan online beleggen, cryptomunten en online gokken.

Ook bij FunX lees en hoor je de hele week verhalen over de financiële situatie van jongeren. Hier kun je alles teruglezen. Benieuwd naar nog meer verhalen waarin jongeren praten over hun geldzaken? Check dan Money Moves!

Ster advertentie
Ster advertentie