Sport

Voetballer Raheem Sterling nieuwe gezicht van Nike-campagne na Instagrampost over racisme

foto: Twitter: Nike Football
  1. Newschevron right
  2. Voetballer Raheem Sterling nieuwe gezicht van Nike-campagne na Instagrampost over racisme

De Brits-Jamaicaanse voetballer Raheem Sterling was eerder deze maand in het nieuws, omdat hij in een openhartige Instagrampost opstond tegen racisme. Dat deed de 24-jarige Manchester City-speler nadat hij door het publiek werd uitgescholden in een wedstrijd en er ook nog eens negatief over hem geschreven werd in de kranten. Zijn krachtige woorden inspireerden Nike om hem het nieuwe gezicht van een campagne te maken.

brandstof voor racisme

Tijdens een wedstrijd tegen Chelsea werd de speler tijdens een inworp uitgescholden door het publiek, dat ook racistische uitspraken naar hem riep. Twee dagen later besloot hij via Instagram de manier waarom Britse kranten over zwarte voetballers praten aan te kaarten. Hij vergelijkt twee krantenkoppen om aan te tonen dat zwarte jonge spelers in een kwaad daglicht worden gezet door de manier waarop de krant het nieuws verwoord. Volgens hem is dit een soort brandstof voor racisme.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

STEUN

Sterling verschijnt zelf ook regelmatig 'negatief' in de kranten. Zo kwam er kritiek op onder andere zijn tattoo, zijn shopgedrag, zijn auto, zijn vakanties en eigenlijk alles wat hij doet. Dit kwam vaker ter sprake, maar zijn laatste Instagrampost wordt baanbrekend genoemd. Hij krijgt veel steun van andere (oud-)profvoetballers én van de PFA, de vakbond van proefvoetballers. "Raheem heeft een duidelijk standpunt ingenomen en wij steunen hem hierin tegen de de discriminatie waarover hij spreekt. We hebben allemaal een taak bij het aanpakken van racisme en discriminatie en bepaalde sectoren van de media moeten verantwoordelijk worden gesteld", aldus het hoofd van gelijkheid en diversiteit van de PFA.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nike

"Ergens voor opstaan maakt het leven niet altijd makkelijker, maar gemakzucht heeft nooit gezorgd voor verandering." Met die slogan is Sterling nu het gezicht van een Nike-campagne. Het is niet de eerste keer dat Nike een sporter die dit soort zaken belicht in de spotlight zet. Eerder dit jaar werd American football-speler Collin Kaepernick het gezicht van een campagne naar aanleiding van zijn protest tegen het politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. Dit kosten hem uiteindelijk zijn baan en leverde kritiek op van veel Amerikanen. De aandelen van Nike stegen echter tot recordhoogte.

TOENAME VAN INCIDENTEN

Er komen steeds meer gevallen van racisme binnen de voetbalwereld in het nieuws. Zo werd er onlangs een bananenschil gegooid naar Arsenal-speler Pierre-Emerick Aubameyang, wat volgens de UEFA-voorzitter een ramp was. Anti-racismeorganisatie Kick It Out maakte vorige maand nieuwe statistieken van incidenten binnen het Engelse voetbal bekend. Zo bleek het aantal gemelde gevallen van racisme het afgelopen jaar met elf procent te zijn gestegen, wat betekent dat er voor het zesde jaar op rij sprake is van een stijging.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie