Up 2 Date

Jongeren flyeren door heel Nederland om 'Hanky Panky Shanghai' te verbannen

foto: Stadsbehangfoto: Stadsbehang
  1. Newschevron right
  2. Jongeren flyeren door heel Nederland om 'Hanky Panky Shanghai' te verbannen

Afgelopen weekend vond er een landelijke sticker- en flyeractie plaats als onderdeel van de Stop Hanky Panky Shanghai-campagne. Met deze actie wil stichting Asian Raisins bewustwording creëren over dit racistische lied en halen zij handtekeningen op. "Wij zijn deze petitie gestart om dit lied uit de klaslokalen te verbannen. Uiteindelijk willen we de petitie overhandigen aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap", zegt Maud (21) bestuurslid Actie bij Asian Raisins.

Stop Hanky Panky Shanghai

Maud nam ook deel aan de flyeractie. "We willen bewustwording creëren en hopen dat mensen met elkaar in gesprek gaan over het onderwerp", zegt ze. Naast de organisatie hebben vrijwilligers vanuit het hele land zich aangemeld om actie te voeren. De stickers en flyers zijn nu te vinden in grote steden, waaronder: Groningen, Maastricht, Breda, Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Nijmegen.

"Het is juist zo belangrijk dat wij ook de uithoeken bereiken met deze campagne, zodat alle kinderen die last hebben van dit lied zich gehoord en gesteund voelen. Ook buiten de randstad”, aldus Maud. “Op scholen hebben kinderen te maken met hun eerste sociale interacties en dit racistische lied tekent al heel vroeg hoe sommige mensen later in het leven staan".

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Privilege

De flyeractie heeft veel mooie gesprekken opgeleverd. "In Utrecht heb ik een ouder stel aangesproken op een bankje en vroeg hen wanneer ze jarig waren. Ik legde meer uit over de campagne, maar het stel herkende 'Hanky Panky Shanghai' niet. Ze kenden wel Happy Birthday en de Duitse versie. Later kon de vrouw zich het lied toch herinneren en zei dat ze het super racistisch was en dat ze het echt niet vond kunnen", vertelt het bestuurslid.

Een ander voorbeeld dat ze noemt was een gesprek met een jonge man die aangaf dat hij er nog nooit van had gehoord. "Ik liet de striptekening van illustrator Maaike Hartjes aan hem zien en hij was echt even in shock. Hij zei dat het een privilege is dat hij hier niets van wist of heeft meegemaakt. De jonge man heeft de petitie getekend en het ook doorgestuurd aan zijn familie en vrienden".

Sommige gesprekken waren volgens Maud ook erg frustrerend. "Een man wilde de petitie niet tekenen. Ik vroeg of hij niet tegen racisme was en de man zei dat hij daar geen zin in had. Kinderen houden traumatiserende belevingen over aan het lied en hij kiest ervoor geen minuut de tijd te nemen om een petitie te ondertekenen. Alleen omdat het hem niet persoonlijk raakt, deed heel laks over zo'n serieus probleem".

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Dankbaarheid

In het algemeen ontvangt Asian Raisins veel lof voor de flyeractie. Mensen hebben ook hun eigen ervaringen gedeeld met de organisatie via Instagram en bedanken de vrijwilligers voor de actie.

"Tijdens de Pride in Utrecht ontmoette ik via een vriend iemand die Chinees-Surinaams is. Hij heeft me vijf minuten lang bedankt en verteld wat deze campagne voor hem betekent. Nu voelt hij zich gezien en gehoord. Vroeger werd dit lied in zijn klas gezongen en hij voelde zich daar absoluut niet prettig bij. Dankzij deze campagne kan hij het gesprek aangaan op werk, met vrienden en familie. Dat is ook waar we het voor doen en waar het om draait".

Je kunt de petitie nog steeds ondertekenen via de website van Asian Raisins.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie