Up 2 Date

Facebook gaat maatregelen nemen tegen complotdenkers en milities

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Facebook gaat maatregelen nemen tegen complotdenkers en milities

Facebook gaat per direct advertenties in de VS verbieden van extreemrechtse milities en complotdenkers zoals QAnon, dat meldt de Amerikaanse nieuwszender CNBC. In de aanloop naar de presidentsverkiezingen op 3 november wil het sociale media-platform de strijd aangaan tegen misinformatie. Eerder die dag werd er ook al een verbod ingevoerd op advertenties die zeggen dat de verkiezingen niet legitiem zijn.

Trump weigert afstand te doen van extreemrechtse milities

De maatregelen komen een dag nadat Trump in het eerste verkiezingsdebat weigerde afstand te doen van extreemrechtse milities zoals Proud Boys. In het vurige debat vroeg gespreksleider Chris Wallace of de president tegen de groep wilde verklaren dat ze moeten stoppen met geweld. De president antwoordde dat hij bereid is om alles te doen en vooral vrede wil. Over de Proud Boys zei Trump: "Stand back and stand by." Vertaald: "Houd jullie gedeisd en blijf paraat."

HAATGROEP

Volgens burgerrechtenorganisatie Southern Poverty Law Center worden de Proud Boys geclassificeerd als haatgroepering. Na de uitspraak van Trump zag Facebook een toename in content die gerelateerd is aan deze groep. Volgens de New York Times reageerden Proud Boys-leden enthousiast en noemden ze Trumps uitspraak historisch en "een stilzwijgende goedkeuring voor hun gewelddadige acties."

Dit soort milities zijn meermaals verantwoordelijk geweest voor geweld tegen de Black Lives Matter-beweging. Ook probeerden zij de afgelopen maanden politici te intimideren door zwaarbewapend te demonstreren in en rondom overheidsgebouwen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Minder qanon op facebook

In augustus verwijderde Facebook al honderden accounts die verbonden zijn aan QAnon. Aanhangers van QAnon geloven dat de wereld wordt gerund door satan-aanbiddende pedofielen. De 'deep state', zoals deze aanhangers dat noemen, heeft de politiek en media volgens hen in handen. Facebook wil content van QAnon lager in de nieuwsfeed plaatsen. Omdat aanhangers van de theorie vaak communiceren onder het mom van kindveiligheid om meer mensen aan te trekken, gaat Facebook ook gebruikers die dergelijke zoektermen invoeren, voortaan doorlinken naar geloofwaardige bronnen over kindveiligheid.

succes dankzij algoritme

Het ironische is dat QAnon zijn succes onder andere heeft te danken aan Facebook. Volgens Roger Mcnamee van The New York Times komt dat omdat het algoritme van sociale media juist die content laten zien die emotioneel boeiend is (#SaveTheChildren). De meeste extreme samenzweringenwebsites komen normaal gesproken niet zo ver, maar dankzij het algoritme kon QAnon mainstream worden.

Wil je weten hoe dit precies werkt, dan is de Netflix-film The Social Dilemma een aanrader om te kijken. Volgens een eigen onderzoek van Facebook werd 64% van de leden van extremistische Facebookgroepen lid omdat Facebook die aanbeveling deed.

Ster advertentie
Ster advertentie