Up 2 Date

Commotie vanwege 'woke' M&M's blijkt reclamestunt

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Commotie vanwege 'woke' M&M's blijkt reclamestunt

M&M's neemt toch geen afscheid van hun 'levende' personages. Dat blijkt uit een verklaring van een woordvoerder van moederbedrijf Mars. M&M's had eerder aangekondigd dat de poppetjes niet meer te zien zouden zijn in de reclames van het merk, nadat er veel 'ophef' was ontstaan over hoe woke de personages waren. Die rel blijkt nu in scène te zijn gezet. Het zou gaan om een publiciteitsstunt in aanloop naar de Super Bowl.

Woke

Vooral rechts Amerika had het een en ander te klagen over de reclamespotjes. In een van de meest recente reclames was de groene, vrouwelijke M&M te zien met sneakers in plaats van pumps, die ze in voorgaande reclames draagt. Volgens Fox News zou het dragen van sneakers door de groene M&M een aanval zijn op klassieke genderrollen. Ook noemde de nieuwszender het snoepmerk woke.

Reclamestunt

Als gevolg van de ophef maakte M&M's bekend te stoppen met de personages. "We begrijpen het nu: zelfs de schoenen van een snoepje kunnen polariserend zijn. Dat is het laatste wat we wilden, aangezien we ons focussen op het samenbrengen van mensen."

De verbanning blijkt nu dus een mediastunt te zijn. "Zowel de vernieuwde personages als degene die het afgelopen jaar gelanceerd zijn, zijn en blijven de officiële woordvoerders van het merk", laat Mars weten.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Onschuldig'

De 'ludieke' actie kan rekenen op blijdschap van veel M&M's-fans. Op social media ontstond er namelijk veel commotie over de keuze van M&M's om de pratende poppetjes te verbannen. Mensen vroegen zich massaal af of de wereld niet aan het doorslaan was als nu ook al 'onschuldige' personages gecanceld zouden worden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Verdeeldheid

Aan de andere kant zijn er ook mensen die wijzen op de gevaren van de actie. Zij vragen zich af waarom het merk ervoor kiest om doelbewust de spot te drijven met gevoelige onderwerpen, zoals gendergelijkheid, wat zou kunnen leiden tot alleen maar meer verdeeldheid.

Ster advertentie
Ster advertentie