Up 2 Date

Jonge modeontwerpers geconfronteerd met schokkende omstandigheden kledingindustrie

foto: YouTube: Evangelische Omroep
  1. Newschevron right
  2. Jonge modeontwerpers geconfronteerd met schokkende omstandigheden kledingindustrie

Even een nieuwe outfit scoren voor dat feestje komend weekend of uit verveling even het winkelcentrum in. In Nederland is het vrij normaal om regelmatig nieuwe kleding te kopen, het liefst voor een lage prijs. Maar wat gaat er schuil achter dat shirtje van een tientje?

Genaaid

Vijf jonge modeontwerpers zijn dat aan den lijve gaan ondervinden in het nieuwe EO-programma Genaaid. Zij zijn afgereisd naar Myanmar om aan het werk te gaan op onder andere katoenvelden en in leerlooierijen. Wanneer ze in het leven duiken van een lokale kleermaker, ontdekken ze de schaduwkant van de kledingindustrie. En dat levert schokkende confrontaties op.

onmenselijke werkomstandigheden

In de derde aflevering, die gisteren werd uitgezonden, gaan de vijf jonge fashionista's aan het werk in de leerindustrie. Ze moeten verblijven in een typische arbeiderswoning: een hutje in een sloppenwijk, zonder douche of comfortabel bed. En daar zijn ze allesbehalve happy mee. Ook worden ze in de leerlooierij geconfronteerd met onmenselijke werkomstandigheden. Ondraaglijk stank, slechte hygiëne en blootstelling aan chemicaliën. Veel arbeiders hebben dan ook last van luchtwegeninfecties en huidaandoeningen. Deelnemer Demy noemt het onverantwoordelijk: "Ik mag best wel blij zijn dat er bij ons regels voor zijn. Die zijn hier niet".

verbaasde reacties

Op Twitter verschenen veel reacties op de aflevering. Veel mensen vinden het een eye-opener en een must-see voor iedere modestudent.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

duurzame alternatieven

Het doel van het programma is om mensen te inspireren een bijdrage te leveren aan een meer duurzame en eerlijke wereld. Door bewustwording te creëren bij jongeren, hopen de makers dat er meer wordt nagedacht over de wereld die schuilgaat achter de goedkope prijskaartjes. "Laten we op zoek gaan naar meer transparantie en goede alternatieven. Die zijn er gelukkig genoeg en steeds meer", aldus presentatrice Jennifer Hoffman.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie