Up 2 Date

Steeds meer jongeren kiezen voor het loodgietersvak

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Steeds meer jongeren kiezen voor het loodgietersvak

Steeds meer jongeren in Nederland willen loodgieter worden. In het algemeen groeit het aantal jongeren dat kiest voor een technische beroepsopleiding, blijkt uit cijfers van branchevereniging Techniek Nederland.

Opmars

In de aanloop naar Wereldloodgietersdag (zaterdag 11 maart) laat Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland, weten dat technische beroepsopleidingen in opmars zijn. "Het tekort aan technische vakmensen is groot, maar er zijn lichtpuntjes. Het aantal jongeren dat kiest voor een technische beroepsopleiding groeit. Ook zien we meer zijinstromers het installatievak binnenkomen", aldus Terpstra in gesprek met NU.nl.

Tekort

Ondanks de opmars is er in Nederland nog altijd een tekort aan zo'n 2500 loodgieters. Dat is te merken aan lange wachttijden waar mensen mee te maken krijgen als ze bijvoorbeeld een keuken of badkamer willen laten plaatsen. Veel sanitairbedrijven staan dan ook te springen om technische vakmensen.

Imago

Het tekort heeft deels te maken met het slechte imago van mbo-opleidingen. Vanwege de vooroordelen die kleven aan de onderwijsvorm wordt het volgen van een mbo-opleiding vaak niet gezien als iets om trots op te zijn. Zo hebben hbo- en universitaire opleidingen al snel meer aanzien, terwijl vakmannen en -vrouwen onmisbaar zijn in de samenleving

Ode aan het MBO

Nigel viel het ook op dat er een slecht imago kleeft aan het mbo en besloot een een track te maken, genaamd Ode aan het MBO, en die op TikTok te posten. Deze week sprak de artiest in Jouw Stad met Serginio over de track en het imago van mbo-opleidingen. "Ik heb ook ooit in Utrecht meegemaakt dat ik de club niet in mocht, omdat ik mbo deed. Het was die avond alleen maar hbo of hoger."

Nigel merkte steeds vaker dat er kleinerend over het mbo werd gesproken. "Het begon eigenlijk vijf of zes maanden geleden, toen ik een filmpje zag van Arjen Lubach over het imago van het mbo. Toen kwam ik ook steeds vaker op TikTok tegen dat er werd gedaan alsof mensen met een mbo-opleiding een beetje 'de domme doelgroep' zijn. Toen heb ik op een gegeven moment gezegd tegen m'n producer: 'Kom, we gaan een track maken over het mbo."

Nigel ging viral op TikTok met zijn "Ode aan het mbo"

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie