Up 2 Date

Lubag-actie levert nu al 250.000 euro op voor het Rode Kruis

foto: YouTube: vpro zondag met lubach
  1. Newschevron right
  2. Lubag-actie levert nu al 250.000 euro op voor het Rode Kruis

Arjen Lubach heeft met zijn Lubag-actie al 250.000 euro opgehaald voor het Rode Kruis. Voor deze actie, die begon als tegenhanger van de bekritiseerde Rumag-actie, verkoopt Lubach shirts met de tekst: ‘ik, geloof, in, jou, en, mij,’.

Coronacollectie

Lubach startte zijn eigen actie nadat hij in zijn programma de Rode Kruis-actie van Rumag met de grond gelijk maakte. Volgens de presentator verdiende Rumag zelf erg veel geld aan hun actie voor het goede doel. Daarom besloot hij zelf maar geld op te halen.

250.000 euro

Net als Rumag besloot Lubach shirts te gaan verkopen. Hij deed dat onder de naam Lubag. Op Lubag.nl zijn de shirts goedkoper dan bij Rumag en er gaat een groter deel naar het Rode Kruis.

Lubachs actie valt bij veel mensen in de smaak, want hij heeft inmiddels al 250.000 euro opgehaald voor het Rode Kruis.

Losse donaties

De mensen die niet zo nodig in een exclusief Lumag-shirt willen lopen, kunnen ook een losse donatie doen aan het Rode Kruis via de site. Het totaalbedrag tot nu toe is 250.000 euro. 160.000 euro daarvan is via de shirts. Dat betekent dat er dus 90.000 euro is opgehaald met donaties. Dit vertelt de redactie van het programma aan het AD.

Wat wordt er gedaan met het geld?

Met het geld doet het Rode Kruis verschillende dingen om het coronavirus en de crisis eromheen te bestrijden. Zo hebben ze onlangs maaltijden uitgedeeld op Aruba, voedselpakketten uitgedeeld in Amsterdam en gaven gedoneerde beschermingsmiddelen en medische hulpmiddelen aan de zorg. Elke stap die het Rode Kruis zet kan je volgen op de liveblog.

Coronacollectie offline

Rumag heeft de coronacollectie offline gehaald na de aflevering van Zondag met Lubach. Ook reageerden ze verontwaardigd op hun site: “Gisteren is een kwartier publieke zendtijd bij Lubach aan RUMAG besteed. We schrokken van de inhoud. Maar nog meer van het feit dat een veelkoppige redactie nooit de moeite heeft genomen hun claims bij RUMAG te checken. Want we herkennen ons absoluut niet in wat wordt beweerd.”

Reactie Lubach

Die veelkoppige redactie van Zondag met Lubach reageerde daar weer op en staat nog steeds achter de aflevering van afgelopen zondag.

Ster advertentie
Ster advertentie