Naar homepage
Up 2 Date

Albert Heijn onder vuur vanwege broccoli-reclame

foto: Instagram Albert Heijnfoto: Instagram Albert Heijn
  1. Newschevron right
  2. Albert Heijn onder vuur vanwege broccoli-reclame

Albert Heijn heeft wederom een hoop commentaar gekregen over een van hun advertenties. Deze keer gaat het om een broccoli-reclame waarin ze verwijzen naar het Nederlandse Songfestivalnummer van zanger Jeangu Macrooy.

Broccoli

Jeangu zingt in het Sranantongo "Yu no man broko mi." Veel Nederlanders horen hierin "doe mij maar broccoli." De supermarktketen dacht hier slim op in te spelen en schreef bij de foto van een broccoli: "Ook zo’n trek gekregen na het horen van ons Songfestivalliedje?" Deze grap schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. De letterlijke betekenis van de zin die Jeangu zingt is: "Niemand kan mij breken", wat verwijst naar het slavernijtijdperk.

Culturele betekenis

Mitchell Esajas, voorzitter van The Black Archives, liet aan de NOS weten dat de supermarktketen met deze grap compleet voorbijgaat aan de betekenis van het nummer. "Het is jammer dat een bedrijf als Albert Heijn uit commerciële belangen grapjes maakt over iets wat belangrijk is in de Surinaamse cultuur." Ook legt Mitchell uit dat de taal Sranantongo een lange tijd verboden is geweest. "Het nummer en de videoclip hebben een bepaalde culturele betekenis en het is daarom heel mooi dat hier ruimte voor is op het podium van het Songfestival."

Excuus

De Albert Heijn heeft inmiddels excuus gemaakt. "Het was nooit de bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten", zegt de supermarktketen in een reactie tegen het AD.

Ster advertentie
Ster advertentie