VU Amsterdam-student dient klacht in vanwege racistische antispieksoftware
- News
- VU Amsterdam-student dient klacht in vanwege racistische antispieksoftware
Vrije Universiteit-student Robin Pocornie heeft vrijdag een klacht ingediend bij het College voor Rechten van de Mens. Volgens haar maakt de Vrije Universiteit (VU) gebruik van een discriminerende antispieksoftware. Zo werd ze naar eigen zeggen niet als mens herkend vanwege haar zwarte huidskleur.
Gezicht niet herkend
Robin maakte het mee tijdens de coronapandemie. Aangezien tentamens vanuit huis gemaakt moesten worden, gebruikte de VU een antispieksoftware van Proctorio om studenten te controleren op fraude. Aan het begin van ieder tentamen scant de software het gezicht van de student. De student kan dan pas aan het tentamen beginnen als het gezicht herkend is.
Volgens Robin lukte het haar meerdere malen niet om in te loggen, omdat haar gezicht niet herkend werd door de software. Ook werd ze een keer uitgelogd tijdens een tentamen. Zo dacht de software dat ze niet aanwezig was. Pas toen ze op klaarlichte dag met een lamp op haar gezicht scheen, werd ze herkend door de antispieksoftware. Het lukte Robin uiteindelijk wel om al haar tentamens te maken én te halen, maar had daarbij minder tijd en meer stress dan haar studiegenoten.
'Proctorio + racism'
In gesprek met de Volkskrant zegt Robin dat ze vermoedt dat de software haar niet als mens herkende omdat ze zwart is. Dat gevoel werd versterkt toen ze op Google besloot te zoeken op 'proctorio + racism'. De zoekactie leverde meerdere verhalen van zwarte Amerikaanse studenten die dezelfde ervaring als Robin hadden met de software.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Klacht
Na haar ervaringen diende Robin een klacht in bij de VU. Daarin vraagt ze de universiteit om geen gebruik meer te maken van Proctorio. Ook vraagt ze om de inzet van technologie vooraf te controleren op mogelijke discriminatie, iets wat de VU niet had gedaan bij Proctorio, ontdekte de Volkskrant. Daarnaast wil Robin dat de VU publiekelijk excuses maakt "zodat andere studenten die hierdoor benadeeld zijn zich ook gehoord en gezien voelen".
De universiteit benadrukt tegen de Volkskrant het "ten zeerste te betreuren dat de student stress heeft ervaren door de inzet van het systeem". Desondanks geeft de VU geen gehoor aan de klacht van Robin. Wel geeft de universiteit aan dat een extern bureau onderzoek gaat doen naar de klachtmogelijkheden op de VU.
College voor Rechten van de Mens
Teleurgesteld om het feit dat de universiteit niets met haar verzoek doet, heeft Robin besloten om vandaag een klacht in te dienen bij het College voor Rechten van de Mens (CvRM), het nationale mensenrechteninstituut dat toeziet op gelijke behandeling. Volgens het CvRM is het de eerste keer dat het een klacht ontvangt over gezichtsherkenning. Robin hoopt dat het CvRM uiteindelijk tot de conclusie komt dat alle publieke instellingen van tevoren moeten onderzoeken of technologie discriminerende effecten heeft.
Genoeg is Genoeg
Elk verhaal over institutioneel racisme, etnisch profileren, politiegeweld of raciale ongelijkheid is er één te veel. Hoewel we het bij FunX zo graag anders zouden zien, is het nog steeds nodig om te zeggen: genoeg is genoeg. Alle verhalen over deze thema’s lees je terug op FunX.nl/genoegisgenoeg.
Lees ook
FunX Amsterdam
VU Amsterdam gaat lesstof opnieuw beoordelen op racismeOMG
12-jarig wonderkind slaagt binnen jaar voor middelbare school en universiteitClose-up
Zakia (27): "Ik wil de universiteit een betere plek maken voor mensen van kleur"FunX Beseft
De missie om 1 juli een vrije dag te maken gaat door: "Kunnen niet wachten op de politiek"