Close-up

Sabrine (19): "Van de zoektocht naar een goede bh kan je onzeker worden"

foto: Privéfoto
  1. Newschevron right
  2. Sabrine (19): "Van de zoektocht naar een goede bh kan je onzeker worden"

"Toen ik jonger was, merkte ik dat m'n borsten ineens heel snel groeiden. Dat bleef maar doorgaan en dus greep ik al snel naar goedkope bh's. Die gingen echter niet lang mee: ze rekten uit of de bandjes raakten versleten. Later ging ik naar lingeriezaken, omdat ik hoorde dat ze daar goede bh's hadden, maar eigenlijk merkte ik dat er geen een écht goed zat.

Vooral jonge meiden kunnen onzeker worden van die zoektocht naar de goede bh. Die willen er gewoon eentje die fijn zit, maar veel merken richten zich op je sexy voelen. Die sexy lingerie hoeft niet per se voor iedereen, zeker niet wanneer je je eerste bh koopt, maar dat is wel wat je overal in de winkel ziet hangen: bh's met overal friemeltjes en tierelantijntjes. Toen we vanuit de universiteit de kans kregen om samen met studenten een onderneming op te richten, besloten we dan ook om ons hierop te richten. Toen ik ook nog las dat 85 procent van de vrouwen de verkeerde bh draagt, dacht ik: daar moeten we iets mee doen. Zo kwamen we op het idee om een meegroeiende bh te ontwikkelen.

Ik begrijp eigenlijk ook totaal niet waarom er cupmaten zijn. We kunnen daar nu niet meer vanaf stappen, maar het is raar: een 75D komt bijvoorbeeld op hetzelfde neer als een 80C, maar zo'n bh kan bij iedereen anders zitten. Je laten opmeten is dan ook heel belangrijk, maar naar een specialist gaan is voor sommigen toch ongemakkelijk. Daarom wilden wij met ons bedrijf Arkai een bh maken waar je niet over na hoeft te denken. Eentje die van cup A tot C met je kan meegroeien en die je dus niet weg hoeft te gooien. Veel merken hebben namelijk een businessmodel dat is gericht op fast fashion, waardoor je telkens weer een nieuwe moet kopen. Zo blijf je van winkel naar winkel gaan, maar deze bh past zich aan aan jou.

We hebben er heel lang over gedaan om dit product te ontwikkelen, er was veel onderzoek voor nodig. Zo gebruiken we bijvoorbeeld duurzame, elastische stoffen gemaakt van gerecyclede petflessen. Daarnaast hebben we de oncomfortabele beugel weggedaan en vervangen door een halve beugel. Ook de irritante drie haakjes hebben we overboord gegooid en vervangen door een verstelbare band.

We krijgen vaak de vraag waarom we maar tot cup C gaan, maar dat komt omdat grotere cups meer ondersteuning nodig hebben. Dat vraagt om andere focuspunten, dus die maten konden we in dit concept nog niet meenemen. In de toekomst willen we dat wel doen. Maar jonge meiden beginnen toch vaak met een cup A en aangezien we ons op hen focussen, is het een goed begin. Verder willen we ook rekening houden met een grote variatie aan lichaamsvormen. Een persoon die plots veel is afgevallen, heeft bijvoorbeeld veel loshangend vel. Hoe zit een bh dan? Dat zijn allemaal dingen waar we over nadenken.

We zijn nu nog een studentenonderneming, die we konden starten zonder dat er veel risico's aan vastzitten. In augustus willen we echt een bv oprichten. Ik wil er zelf heel graag mee doorgaan. Om een product zo helemaal uit te werken en na te denken over hoe je vervolgens de juiste doelgroep kan bereiken, vind ik superleuk om te doen. Daar haal ik heel veel voldoening uit. Het is voor mij meer dan een studieproject, het is echt m'n passie."

- Sabrine (19)

Close Up

We zijn benieuwd naar het onvergetelijke, inspirerende, ontroerende of onvoorstelbare verhaal dat jou heeft gemaakt tot wie je nu bent. Wil jij je verhaal delen? Meld je hier aan!

Ster advertentie
Ster advertentie