Oguilvio (29): "Mijn interesse in rappen ontdekte ik tijdens de lockdown"
- News
- Oguilvio (29): "Mijn interesse in rappen ontdekte ik tijdens de lockdown"
"Ik heb altijd al een grote voorliefde gehad voor hiphop als kunstvorm. Ook binnen mijn familie is de liefde voor het genre groot. Mijn neven hield zich bijvoorbeeld jarenlang bezig met rappen en het maken van beats. In eerste instantie had ik zoiets van: dit kan ik helemaal niet. Maar uiteindelijk begon ik voor de grap te rijmen en vanaf dat moment ging het balletje vanzelf rollen.
Mijn interesse in rappen, ontdekte ik eigenlijk pas tijdens de eerste lockdown. Alles kwam zo’n beetje stil te liggen en dan ga je toch op zoek naar andere dingen om jezelf mee bezig te houden. Met een groep vrienden begonnen we video’s naar elkaar te sturen waarin we voor de lol aan het rappen waren. Die gemeenschappelijke interesse maakte dat mijn interesse in rappen steeds groter werd. Ik merkte dat ik steeds beter werd en uiteindelijk goed genoeg was om verses op papier uit te kunnen werken. Dat komt ook door de competitieve insteek van de video’s die we maakten. Het feit dat we video’s heen en weer stuurden, zorgde ervoor dat ik telkens met iets beters wilde komen. We rapten dus eigenlijk puur om onszelf te vermaken in coronatijd. Zodoende kwam ik tot de ontdekking dat ik bepaalde skills had waarvan ik niet eens wist dat ik ze had en dat heeft ook tot leuke resultaten geleid.
Zo rap ik bijvoorbeeld in twee promotievideo’s van De Bijenkorf, waar ik zelf werkzaam ben. Omdat de winkel tijdens de tweede lockdown gesloten was, moest het management andere manieren bedenken om werknemers aan het werk te zetten. De lockdown duurde uiteindelijk langer dan ze hadden verwacht, maar ondertussen waren ze al bezig met het bedenken van plannen voor de heropening. Iemand uit het managementteam opperde het idee om een 'welkom terug'-video te maken. Toen kwam ik op het idee om iets met rap te doen. Dat idee hebben we toen verder uitgewerkt en het eindresultaat is een reclame waarin ik rappend te zien ben. De reacties daarop waren erg positief en maakten ook meteen de weg vrij voor twee andere promotievideo’s. In de laatste video werd Rotterdam als stad gepromoot, waar op dat moment het Eurovisie Songfestival plaatsvond.
Ergens motiveert dat me wel om meer uit mijn liefde voor hiphop te halen, maar ik zoek er niet per se iets lucratiefs achter. Toch zie ik wel dat er in steeds meer reclamespotjes wordt gerapt. Blijkbaar heeft hiphop een steeds hogere entertainmentwaarde gekregen binnen de reclamebranche. Wat dat betreft zou ik het wel leuk vinden om in grotere reclames, waarin hiphop verwerkt wordt, een rol te spelen.
Ik hoef er geen rapcarrière aan over te houden, maar wat ik wel tof zou vinden, is als ik bijvoorbeeld props zou krijgen van mc’s die hiphop in zijn puurste vorm verwezenlijken. Denk aan rappers zoals Winne, Sticks en Fresku. Als ik van zulke artiesten zou horen dat ze mijn rapskills kunnen waarderen dan zou dat voor mij wel de ultieme bevestiging zijn dat ik het kunstje onder de knie heb. Uiteindelijk haal ik daar meer voldoening uit dan het maken van muziek om er geld mee te verdienen."
- Oguilvio (29)
Close Up
We zijn benieuwd naar het onvergetelijke, inspirerende, ontroerende of onvoorstelbare verhaal dat jou heeft gemaakt tot wie je nu bent. Wil jij je verhaal delen? Meld je hier aan!
Lees ook
Close-up
Weesanu (20): ''Je vlucht voor de oorlog, maar het blijft je achtervolgen''Close-up
Germaine (29): "Door te ondernemen wil ik maatschappelijke problemen oplossen"Close-up
Shaya (24): ''Met mijn bloeddonatie wil ik andere mensenlevens redden''Close-up
Iris (20): "Ik vind het belangrijk dat meer meiden een uitstrijkje laten maken"