Close-up

Daniël (20): "Door daklozen een knipbeurt te geven hoop ik mensen te kunnen inspireren"

foto: Privéfoto
  1. Newschevron right
  2. Daniël (20): "Door daklozen een knipbeurt te geven hoop ik mensen te kunnen inspireren"

"Ik studeer momenteel Marketing aan de Haagse Hogeschool en tijdens mijn studie kreeg ik het vak Sociale Waardecreatie. Daarvoor kreeg ik samen met een aantal medestudenten de opdracht om een doelgroep uit te kiezen waarvoor we sociale waarde wilden creëren. Na een brainstormsessie wilden we ons aanvankelijk richten op mensen met weinig besteedbaar inkomen, maar uiteindelijk besloten we onze doelgroep wat beter te specificeren en kwamen we uit op daklozen.

Ons doel was om vanuit ons eigen kunnen te kijken wat we voor deze mensen konden betekenen. Op een gegeven moment dacht ik: ik ben toch barbier, dus ik kan hen wel wat bieden op het gebied van persoonlijke verzorging. Het bieden van een knipbeurt aan dakloze mensen was al een trend in Amerika, maar ik had eigenlijk zoiets van: waarom doet niemand dit in Nederland? Zo zijn we op het idee gekomen om gratis knipbeurten te geven aan daklozen.

We zien na een knipbeurt altijd wel dat mensen daar dankbaar voor zijn, maar tegelijkertijd voelen ze zich toch een beetje ongemakkelijk. Ergens schamen ze zich ervoor, vanwege de situatie waarin ze zich bevinden, maar los daarvan waarderen ze het enorm. Niet alleen vanwege de knipbeurt, maar ook omdat ze even gezien worden. We nemen de tijd voor ze en gaan normale gesprekken met ze aan. Dat biedt hen ook de mogelijkheid om hun verhaal te doen.

Een verhaal dat me heel erg is bijgebleven is dat van Thomas. Hij komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en is naar Nederland gekomen in de hoop een leven op te bouwen met zijn toenmalige Nederlandse vriendin, die hij online had leren kennen. Toen hij hier uiteindelijk aankwam, bleek dat ze hem aan het lijntje had gehouden en opeens helemaal niet meer openstond voor een relatie met hem. Sindsdien is hij hier gebleven en raakte hij langzaamaan alles kwijt.

Na onze eerste ontmoeting met Thomas zijn we hem nog een aantal keer tegengekomen in Den Haag en hebben we uiteraard nog met hem gesproken om te kijken hoe het verder met hem ging. Als kapper heb je namelijk altijd wel een vertrouwensband met je klanten. Ergens ben je toch wel een beetje een therapeut.

Tegenwoordig is TikTok wel echt het medium om viraal te gaan en aandacht naar je toe te trekken. Dat was dan ook waar we op hadden gehoopt. We konden ook het geijkte filmpje maken of iets anders doen om aandacht te trekken, maar ons doel was vooral om viraal te gaan en dat is gelukt. We hebben nu ruim 400.000 views behaald en hopelijk kunnen we met dit initiatief andere mensen inspireren om hun talenten voor iets goeds te gebruiken."

- Daniël (20)

Close Up

We zijn benieuwd naar het onvergetelijke, inspirerende, ontroerende of onvoorstelbare verhaal dat jou heeft gemaakt tot wie je nu bent. Wil jij je verhaal delen? Meld je hier aan!

Ster advertentie
Ster advertentie