Films, Series & TV

Veel kritiek op WK-reclame Jumbo met dansende bouwvakkers; spotje offline gehaald

foto: Youtube - Jumbo
  1. Newschevron right
  2. Veel kritiek op WK-reclame Jumbo met dansende bouwvakkers; spotje offline gehaald

De nieuwe reclame van de Jumbo voor het WK voetbal leidt op social media tot veel ophef. In de reclame zijn oranjefans te zien die verkleed als bouwvakkers de polonaise lopen. Een pijnlijk gezicht aangezien de werkomstandigheden voor de gastarbeiders die de stadions voor het WK moeten bouwen verschrikkelijk zijn. Jumbo heeft inmiddels besloten de reclame offline te halen.

Dansen en zingen

De nieuwe reclame van de Jumbo was gisteravond voor het eerst te zien op TV en op de social media kanalen van Jumbo. In de reclame wordt vrolijk gezongen en gedanst om de nieuwe oranje-spencer te promoten. Een groep bouwvakkers zingt vrolijk mee terwijl ze met dansend door de bouwsteigers lopen. Naast de bouwvakker zijn er ook verschillende bekende nederlanders te zien zoals vaste Jumbo-acteur Frank Lammers en rapper Donnie. Ook de Toppers en de Jumbo-schaatsploeg hebben aan het spotje meegewerkt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Boycotten

De supermarkt gaf vorige maand nog aan dat ze hun reclames en andere WK-uitingen enkel op het Oranjelegioen richten."We realiseren ons goed dat er gevoeligheden zijn rondom dit WK voetbal in Qatar. We hebben een zorgvuldige afweging gemaakt ten aanzien van de wijze waarop we dit jaar inspelen op het Oranjegevoel voor en tijdens het WK voetbal." Toch zijn ze hier volgens veel kijkers te ver in gegaan.

Op Twitter werd er heftig gereageerd op het spotje. "Jumbo moet zich echt kapot schamen voor deze reclame", schrijft iemand op Twitter. "Lekker oranje bouwvakkers de polonaise laten lopen. Alsof die 6500 doden niet gebeurd zijn." Veel Twitteraars sluiten zich hier bij aan. Sommigen roepen zelfs op om de supermarkt te boycotten.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Offline

Jumbo heeft inmiddels gereageerd op de ophef rondom het spotje en besloten deze offline te halen. "We realiseren ons dat hierin een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest. We bieden hiervoor onze excuses aan." Toch blijven de reacties op Twitter onverbiddelijk. "Hoe kan je daar nou niet over na hebben gedacht van tevoren als je een campagne gaat maken."

Wat de betrokkenen van het resultaat vonden, is niet duidelijk. De Toppers verwezen eerder vandaag voor een reactie al door naar Jumbo. Frank Lammers en rapper Donnie hebben nog geen commentaar gegeven op het misplaatste spotje. Of de schaatsers die in het filmpjes hebben gefigureerd blij zijn met deze pers, kon een woordvoerder van schaatsploeg Jumbo-Visma niet bevestigen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie