Naar homepage
FunX

Dit is waarom honderden vrouwen deze week Peter heten

foto: Women INC.foto: Women INC.
  1. Newschevron right
  2. Dit is waarom honderden vrouwen deze week Peter heten

Als het gaat om belangrijke, hoge posities binnen bedrijven zijn vrouwen nog altijd ondervertegenwoordigd in Nederland. Er zijn zelfs meer CEO's die Peter heten dan CEO's die vrouw zijn. Om hier aandacht voor te vragen, veranderen honderden vrouwen deze week hun naam op LinkedIn in Peter. Ook Emma van WOMEN Inc. heet deze week Peter. "Dit kan niet langer zo", vertelt ze aan Serginio. "Het is pas het topje van de ijsberg, want ook in de organisaties zie je dat vrouwen veel minder vertegenwoordigd zijn."

Waarom veranderen mensen massaal hun LinkedIn naam naar Peter? Emma van Women.Inc legt het uit!

Vrouwen ondervertegenwoordigd

Toen het AD twee jaar geleden op Internationale Vrouwendag kopte dat er meer Peters CEO zijn dan vrouwen, ging WOMEN Inc. meteen op onderzoek uit, vertelt Emma. En de uitkomst is triest. Zo zijn momenteel slechts 4 van de 94 CEO's van beursgenoteerde bedrijven vrouw. Ook op andere gebieden zijn vrouwen ernstig in de minderheid. Zo bestaat slechts 12 procent van de raad van bestuur van bedrijven uit vrouwen en het aantal vrouwelijke hoogleraren op hoge scholen is nog geen 25 procent. In de politiek zijn vrouwen ook ondervertegenwoordigd: 39 procent van het huidige parlement is vrouw.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Je gaat toch voor kwaliteit?'

Een vraag die vaak voorbijkomt wanneer het over dit onderwerp gaat, is: maar je gaat iemand toch niet aannemen enkel omdat ze vrouw is? "Ik moet altijd een beetje lachen als ik dat hoor", zegt Emma. "Er wordt dan gevraagd: kies je voor kwaliteit? Of moet het per se een vrouw zijn? Als eerste komt dan in me op: die twee gaan heel goed samen. Ten tweede gaat het ook om wie bepaalt wat kwaliteit is. Diversiteit kun je ook zien als een vorm van kwaliteit, dat je iets extra's brengt in je organisatie wat er nog niet is."

Zo schrijft WOMEN Inc. op haar website dat meer vrouwen in besluitvormende posities onder andere zorgt voor beter afgewogen beslissingen, betere bestrijding van sociale ongelijkheid en vooroordelen en meer financiële winst.

Voorgeprogrammeerd

Er zijn meer dan genoeg vrouwen die hartstikke geschikt zijn om aan de top van een bedrijf te staan, maar toch kunnen veel mensen zich dat maar moeilijk voorstellen. "Wat we veel zien, is dat er in organisaties een normcultuur heerst, waardoor je op een bepaalde manier naar kwaliteit kijkt", vertelt Emma. We zijn simpelweg gewend aan het beeld van man als sterke en betrouwbare leider.

"Stel dat je altijd een man aan de top hebt gehad en je hebt een nieuwe sollicitatieronde waarbij een vrouw en een man zich melden, dan zullen veel mensen voor de man kiezen", legt Emma verder uit. "Omdat ze dat al kennen en dat vaker voorkomt. We zijn zo voorgeprogrammeerd dat man zijn samenhangt met succes. Dat zit in de stereotypes en blinde vlekken die we allemaal hebben."

Bewustwording

Door voor een week je naam te veranderen los je de ongelijke man-vrouwverdeling natuurlijk niet op, maar je zorgt er wel voor dat mensen erover gaan nadenken en in gesprek gaan. "We hopen dat het duidelijk wordt en dat steeds meer mensen snappen dat er geen gelijke kansen zijn voor vrouwen op de arbeidsmarkt. Die bewustwording is een belangrijk begin voor verandering", aldus Emma. "Die verandering moet toch voor een groot gedeelte komen vanuit organisaties zelf. Dat ze gaan kijken naar wie ze aannemen, wie kansen krijgt om door te groeien en wie dat beoordeelt. Het is heel belangrijk dat inclusief werkgeverschap door organisaties wordt ingevoerd, maar ook de overheid kan hier een rol in spelen."

Succes

De actie is in ieder geval nu al een succes. Zo'n 300 vrouwen hebben gisteren hun naam veranderd op LinkedIn, onder wie straatvoetbalicoon Rocky Hehakaija en hoofdredacteur van Vogue Yeliz Çiçek. Ook enkele mannen hebben zich uit solidariteit aangesloten bij de actie. "Het heeft echt een groot sneeuwbaleffect", aldus Emma. "De 'Peters' zijn niet aan te slepen op LinkedIn en de telefoon op de redactie staat roodgloeiend van de steun die we voor de campagne krijgen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

WOMEN Inc.

WOMEN Inc. zette in samenwerking met BrandedU de campagne 'Mijn naam is Peter' op. De organisatie zet zich al meer dan 15 jaar in voor gelijke kansen voor iedereen, ongeacht gender en sekse. Zo streven ze naar het dichten van de loonkloof en een betere positie voor vrouwen op de arbeidsmarkt.

Ster advertentie
Ster advertentie