FunX

Ting (25) is hoogsensitief: "Ik moet lang bijkomen van sociale situaties"

foto: Privéfoto
  1. Newschevron right
  2. Ting (25) is hoogsensitief: "Ik moet lang bijkomen van sociale situaties"

Je bent op een feest en opeens wordt het je allemaal te veel: het licht is te fel, de muziek staat te hard en je bent overweldigd door de aanwezigheid van andere mensen. Je denkt alleen maar: ik wil naar huis. Herkenbaar? Misschien ben je dan wel hoogsensitief. De 25-jarige Ting weet daar alles van. Zij is namelijk hoogsensitief en dat heeft impact op haar mental health, zo vertelt ze aan Tannaz en psycholoog Chourouk in de Mental Health Club-podcast.

Quote

Als ik uit eten ga en de muziek in het restaurant staat iets te hard, kan dat al snel te veel worden.

Ting

Rommelig in mijn hoofd

Ting kwam er per toeval achter dat ze hoogsensitief is. "Ik zag een filmpje voorbijkomen op social media over verschillende tekenen die erop kunnen wijzen dat je hoogsensitief bent. Ik herkende mezelf daarin en besloot toen wat meer onderzoek te doen naar hoogsensitiviteit om er meer over te leren", vertelt ze verder. "Ik heb veel last van prikkels en kan slecht tegen geluid, blijkbaar heeft dat te maken met hoogsensitiviteit. Ik heb het gevoel dat het altijd heel rommelig is in mijn hoofd."

Wat is hoogsensitiviteit?

Volgens Chourouk is hoogsensitiviteit een psychologisch fenomeen waarvan de basiselementen voor iedereen hetzelfde zijn. "Hoogsensitieve mensen zijn snel geprikkeld door bijvoorbeeld geluiden, geuren en licht en zijn daardoor veel meer energie kwijt dan de gemiddelde mensen", vertelt Chourouk. "Je kunt zelfs gevoelig zijn voor de emoties van anderen, zonder dat je dat doorhebt. Het gevolg is dat je veel meer tijd nodig hebt om jezelf terug te trekken en op te laden."

Stress of hoogsensitief?

Wanneer je stress hebt, kun je ook sneller geprikkeld raken door zaken als licht, geluid of emoties van anderen. Toch is dat volgens Chourouk niet hetzelfde als hoogsensitief zijn. "Stress is een tijdelijke reactie. Voor iemand die hoogsensitief is, is deze ervaring er altijd, tenzij je jezelf bepaalde trucjes hebt aangeleerd om met prikkels om te gaan."

Liever niet naar school

Omdat Ting vanuit huis werkt, kan ze zelf bepalen hoeveel prikkels ze binnenkrijgt en wanneer. "Maar drukte buitenshuis kan al snel te veel worden. Als ik bijvoorbeeld uit eten ga en de muziek in het restaurant staat iets te hard, kan dat heel hard aankomen. Ik was bijvoorbeeld ook liever niet op school, daar waren wat mij betreft te veel mensen, wat voor te veel prikkels zorgde."

Quote

Ik ben vrijwel altijd uitgeput.

Ting

Altijd uitgeput

Ting vertelt dat ze niet alleen mentaal, maar ook fysiek last kan hebben van haar hoogsensitiviteit. "Ik ben vrijwel altijd uitgeput, zelfs als ik niets doe. Dat komt doordat ik heel lang moet bijkomen van sociale situaties, bijvoorbeeld van een etentje. Vooral als ik ergens geen zin in heb, kost het me enorm veel energie. De meeste mensen zijn na acht uur slaap wel bijgekomen, maar ik kan dagen nodig hebben om op te laden."

Zelfisolatie

Het liefst is Ting dus thuis, maar daarmee bestaat wel het risico op zelfisolatie, wat weer kan leiden tot een depressie. "Daar heb ik helaas wel mee te maken gehad. Bij mij was dat met name omdat ik me eenzaam, anders en onbegrepen voelde", vertelt Ting.

Trauma?

Hoe hoogsensitiviteit precies ontstaat, is nog niet zeker. "Er zijn aanwijzingen dat het met trauma te maken kan hebben, maar er moet nog meer onderzoek naar gedaan worden", vertelt Chourouk.

Ting denkt dat het bij haar inderdaad te maken heeft met een traumatische ervaring. "Vroeger was ik veel met andere mensen en vond ik dat ook leuk. Op een gegeven moment keerden diezelfde mensen mij de rug toe. Toen ging ik me afvragen wat ik verkeerd had gedaan en daardoor ben ik een overthinker geworden. Toen ben ik begonnen met mezelf isoleren", aldus Ting.

Quote

Hoogsensitieve mensen absorberen de emoties van anderen vaak zonder het door te hebben.

Chourouk

Erkenning

Hoogsensitief zijn in een drukke wereld kan dus heftig zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je aan het einde van de dag niet helemaal op bent? Volgens Chourouk begint het bij erkenning. "Je moet eerst erkennen dat je gevoeliger bent voor bijvoorbeeld emoties, geuren en geluiden. Hoogsensitieve mensen absorberen de gevoelens en emoties van andere mensen vaak zonder dat ze het doorhebben. Daar kun je letterlijk buikpijn van krijgen."

Trucjes

Als je eenmaal hebt erkend dat je hoogsensitief bent, kun je volgens Chourouk gaan uitzoeken wat voor trucjes voor jou werken. "Zelf visualiseer ik bijvoorbeeld onder de douche dat ik al die emoties die ik van anderen heb overgenomen van me afspoel. Dat klinkt misschien zweverig, maar op die manier kan ik onderscheid maken tussen de gevoelens die bij mij horen en de gevoelens die ik wil loslaten", vertelt Chourouk verder. "Maar je kan het ook van je afschrijven of ademhalingsoefeningen doen. Daarnaast is het belangrijk om je grenzen aan te geven en je planning waar nodig aan te passen zodat je niet overprikkeld raakt."

Wil je meer weten over Ting's verhaal, hoe haar hoogsensitiviteit haar relatie soms belemmert en hoe ze daarmee omgaat? Beluister de podcast.

#62 - De mentale gevolgen van hoogsensitiviteit

Bij de FunX Mental Health Club snappen we dat het leven niet 24/7 fissa is. Of je nou dealt met een depressie, niet goed weet hoe je hulp moet vragen of te maken hebt een burn-out: je bent niet alleen. In deze wekelijkse podcast bespreekt Tannaz met verschillende gasten hoe zij dealen met hun mental health-struggles en krijg je handige tips van experts. Alle afleveringen terugluisteren kan hier.

Ster advertentie
Ster advertentie