Sport

Shirtsponsor Denemarken maakt in Qatar statement met 'onzichtbare shirts'

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. Shirtsponsor Denemarken maakt in Qatar statement met 'onzichtbare shirts'

Hummel, de shirtsponsor van het Deense voetbalelftal, maakt op het WK in Qatar een statement door hun logo op het shirt 'onzichtbaar' te maken. Het sportmerk doet dit naar eigen zeggen vanwege alle mensenrechtenschendingen in Qatar. Ook het logo van de Deense voetbalbond is nauwelijks te zien op het nieuwe shirt.

'We willen niet zichtbaar zijn'

"Met de nieuwe shirts van het Deense nationale team wilden we een dubbele boodschap afgeven", schrijft Hummel Sport bij de presentatie van het nieuwe shirt. "Ze zijn niet alleen geïnspireerd op Euro 92, een eerbetoon aan het grootste voetbalsucces van Denemarken, maar ook een protest tegen Qatar en zijn staat van dienst op het gebied van de mensenrechten."

"Daarom hebben we voor de nieuwe WK-shirts van Denemarken alle details afgezwakt, inclusief ons logo en de iconische pijlen. We willen niet zichtbaar zijn tijdens een toernooi dat duizenden mensen het leven heeft gekost. We steunen het Deense nationale team volledig, maar dat is niet hetzelfde als Qatar steunen als gastland. Wij vinden dat sport mensen samen moet brengen. En als dat niet gebeurt, willen we een statement maken", aldus de verklaring van Hummel Sport

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mensenrechten

Grote sportevenementen zoals het WK voetbal worden door landen vaak gebruikt om het gastland internationaal in een goed daglicht te zetten. Landen proberen zo in sommige gevallen te verbergen wat er misgaat in hun land, zoals het schenden van mensenrechten. Dat wordt 'sportwashing' genoemd, waar Qatar zich volgens Amnesty International in ieder geval schuldig aan maakt. Alleen al bij het bouwen van voorzieningen en stadions zijn namelijk ruim 6500 mensen om het leven gekomen.

Ster advertentie
Ster advertentie