FC Barcelona verandert stadionnaam naar 'Spotify Camp Nou'
- News
- FC Barcelona verandert stadionnaam naar 'Spotify Camp Nou'
Voetbalclub FC Barcelona zal de komende jaren voetballen in het stadion 'Spotify Camp Nou'. De Catalanen hebben een sponsorovereenkomst bereikt met het muziekplatform. Volgens het AD zijn de partijen verder overeengekomen dat het logo van de streamingdienst te zien zal zijn op de shirts van de voetbalclub.
Tijden veranderen
Als een van de weinige clubs ter wereld heeft FC Barcelona jarenlang zonder shirtsponsor gespeeld. De Catalanen voelden door de goede sportieve prestaties deze eeuw geen commerciële druk om een shirtsponsor te nemen en besloten in 2006 zelfs om Unicef, zonder tegenprestatie, vier jaar lang op hun shirt te zetten. Die tijden zijn inmiddels veranderd en FC Barcelona kan het geld van sponsoren vanwege de torenhoge schulden juist heel goed gebruiken.
Stadionsponsor
Dat is ook de reden dat Spotify voor een relatief lage prijs zijn naam mag verbinden aan het klassieke stadion Camp Nou. Het Spaanse persbureau Efe meldt dat Spotify per jaar vijf miljoen euro zal betalen, met een looptijd van drie jaar. Ter vergelijking: Manchester City en Atlético Madrid ontvangen rond de dertig miljoen euro per jaar om de sponsoren Etihad Airways en Wanda te koppelen aan hun stadionnaam.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Shirtsponsor
Verder zal Spotify de komende jaren als shirtsponsor terug te zien zijn in zowel de dames- en herencollectie van FC Barcelona. Volgens Spaanse media ontvangt de club daar tussen de zestig en zeventig miljoen euro per seizoen voor. Door de coronacrisis ontvingen de Catalanen maximaal veertig miljoen per jaar van hun huidige shirtsponsors (Rakuten, Beko en Stanley). De verwachting is dat de deal met Spotify ingaat vanaf komende zomer.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.