Up 2 Date

De nieuwste pop van Barbie heeft het syndroom van Down

foto: Mattel
  1. Newschevron right
  2. De nieuwste pop van Barbie heeft het syndroom van Down

Speelgoedfabrikant Mattel heeft zijn poppenlijn gisteren uitgebreid met een uniek exemplaar. De nieuwste Barbie fashionista heeft namelijk het syndroom van Down. Het merk hoopt met deze stap op een nog inclusievere samenleving en wil "nog meer kinderen aanspreken met een pop waarin ze zichzelf herkennen en die hun omgeving weerspiegelt".

Getrouwe weergave

Het gezicht en het lichaam van de pop moeten een getrouwe weergave zijn van vrouwen met het syndroom van Down. Voor het ontwerp heeft Mattel samengewerkt met een Amerikaanse organisatie die werkt met mensen met het syndroom van Down en hun naasten. Voor het ontwerp van de nieuwste Fashionista-pop zijn ook medici ingeschakeld, zegt Mattel.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Details

De pop is wat korter dan de andere Barbie's en heeft een langer bovenlijf. Het gezicht heeft daarnaast een rondere vorm, kleinere oren en een plattere neusbrug. De ogen staan iets schuin en zijn amandelvormig, zo meldt de fabrikant.

Het lijkt erop dat de ontwerpers aan alle details hebben gedacht. Zo hebben de handpalmen een enkele lijn, ook een kenmerk is van mensen met down, meldt de fabrikant. De pop heeft daarnaast een roze enkel-voetorthese. Sommige mensen met down gebruiken die orthesen om hun voeten en enkels te ondersteunen.

Downsyndroom Queen

De Nederlandse influencer Enya, op Instagram beter bekend als de Downsydroom Queen, is onderdeel van de lancering van de nieuwe Barbie. Op instagram schrijf ze hoe blij ze is met een pop waar zij zich in kan herkennen. "Het is zo belangrijk dat kinderen zich al op jonge leeftijd bewust worden van diversiteit en inclusie en dat ze zien dat er niet één ideaalbeeld bestaat. Dat jij, ik, en iedereen, erbij hoort, dat we allemaal mooi zijn, en dat het syndroom van Down deel uitmaakt van ons, de maatschappij en de wereld."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meest inclusieve poppenlijn

Eerder kregen poppen uit de fashionista lijn al een beenprothese of een gehoorapparaat. Ook zijn er Barbie's die in een rolstoel zitten of de huidaandoening vitiligo hebben, waarbij mensen hun pigment verliezen met huidvlekken tot gevolg.

Volgens de fabrikant is Barbie met deze exemplaren de meest diverse poppenlijn op de markt. Belangrijk, want poppen spelen een belangrijke rol in de eerste ervaringen van een kind. "We willen dan ook ons steentje bijdragen om de stigmatisering in de samenleving tegen te gaan", stelt Mattel.

Ster advertentie
Ster advertentie