Up 2 Date

Steeds meer reizigers faken handicap om de rijen op Schiphol te omzeilen

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. Steeds meer reizigers faken handicap om de rijen op Schiphol te omzeilen

De wachtrijen op Schiphol zijn al maanden langer dan normaal. Nu dit nog langer aanhoudt dan verwacht, zien medewerkers dat steeds meer passagiers een handicap faken om de wachtrijen te omzeilen. Gefrustreerde passagiers zien dit als de perfecte oplossing, maar het is een klap in het gezicht voor mensen die écht speciale assistentie nodig hebben.

Langere wachttijd

Het is al maanden druk op Schiphol. Dit komt voornamelijk door het personeelstekort en het feit dat steeds meer mensen hun gemiste vakanties van de afgelopen twee jaar willen inhalen. De drukte uit zich voornamelijk in lange wachtrijen voor de security. De lange wachttijden hierbij zorgen voor chaos en soms zelfs agressie of vechtpartijen.

Gehandicapt of niet

Sinds de meivakantie ziet Schiphol een toename van 35 procent vergeleken met 2019 in het aantal aanvragen van passagiersassistentie. Hieronder valt het reserveren van een rolstoel, maar ook speciale assistentie zoals begeleiding in en uit het vliegtuig. Deze stijging is op twee manieren te verklaren. "Deels komt het omdat mensen langer moeten wachten en dus fysiek eerder assistentie nodig hebben", zegt Schiphol-woordvoerder Madelon van der Hof tegen AT5. "Anderzijds zien we ook dat reizigers hulpmiddelen inzetten om rijen te omzeilen. Voor dat laatste hebben we natuurlijk geen goed woord over."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Benadeelt

Het aanvragen van passagiersassistentie terwijl dit niet nodig is, benadeelt de mensen die deze hulp daadwerkelijk nodig hebben. Deze situatie zorgt voor nog meer ongemak, die bovenop alle andere zaken komt die mensen met een beperking moeten regelen om te vliegen. Zo vertelt Rivka Smit, die door haar spierziekte assistentie nodig heeft bij het vliegen, aan NH Nieuws: "Wij moeten al eerder komen om ervoor te zorgen dat onze rolstoelen en hulpmiddelen op een veilige manier vervoerd kunnen worden. Hier hebben we natuurlijk alle begrip voor, maar het wordt alleen maar moeilijker als mensen dit soort situaties gaan creëren."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Viral hack

De nieuwe manier om rijen te omzeilen, krijgt veel aandacht. Zo staan er op TikTok een hoop video’s van reizigers die zelf de proef op de som nemen en met krukken naar Schiphol komen in de hoop zo de rijen te omzeilen. Wanneer dit lukt, wordt er enthousiast gereageerd door andere TikTokkers, die dit ook willen uitproberen.

Oproep

Schiphol kan niks tegen deze situatie doen, omdat zij wettelijk verplicht zijn om iedereen te helpen die hulp aanvraagt. Er mag daarbij niet gevraagd worden naar de reden van de aanvraag. Daarom roept Schiphol iedereen op om alleen assistentie aan te vragen als je dit ook écht nodig hebt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie