Up 2 Date

Jongeren denken door influencers dat kans groot is om rijk te worden

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Jongeren denken door influencers dat kans groot is om rijk te worden

Bijna een derde van de jongeren tussen de 16 en 19 jaar oud denkt dat de kans groot is om rijk te worden, zo blijkt uit onderzoek van Wijzer in Geldzaken. Dat komt mede door de invloed van influencers, die onder meer informatie over geldzaken delen met hun volgers. Veel jongeren denken dat de kans groot is om rijk te worden als ze een eigen bedrijf beginnen, in aandelen beleggen of gaan handelen in cryptomunten.

Jongeren zitten in financiële problemen door influencers

Invloed van influencers

Voor het onderzoek Hoe ben jij je Geld de Baas werden 1005 jongeren tussen de 16 en 19 jaar oud ondervraagd. Maar liefst 98 procent van de ondervraagden heeft weleens een socialmediapost van influencers over geldzaken gezien, 77 procent kijkt regelmatig naar dit soort content en twee derde van de ondervraagden heeft weleens financieel advies opgevolgd van een influencer. Jongeren kijken met name naar posts over hoe ze veel geld kunnen verdienen en hoe ze geld kunnen besparen.

Toch heeft de meerderheid van de jongeren zijn twijfels bij de informatie van influencers. Zo denken velen dat influencers niet enkel producten promoten waar ze achter staan, de waarheid vertellen of eerlijk zijn over producten. Desondanks vinden jongeren het wel leuk om ze te volgen op social media.

"Jongeren weerbaar maken"

Eva van Rijmersdal, communicatiewetenschapper aan de UVA, herkent de resultaten van het onderzoek en zegt dat het erg belangrijk is om "jongeren voldoende weerbaar te maken tegen de invloed van 'finfluencers'" (influencers die posten over geldzaken). "Jongeren geloven weliswaar naar eigen zeggen lang niet alles wat zij promoten. Toch weten we dat er wel onbewuste beïnvloeding op de loer ligt. Jongvolwassenen bevinden zich in een transitieperiode en blijken erg ontvankelijk te zijn voor de adviezen van dit soort influencers. En dat blijkt ook uit dit onderzoek: tweederde van de jongeren die soms tot vaak finfluencers volgen heeft zich laten beïnvloeden bij een financiële beslissing."

Verleidingen weerstaan

In het onderzoek komt ook naar voren dat jongeren die zelf hun geld verdienen, met bijvoorbeeld een bijbaan, minder financieel beïnvloedbaar zijn door influencers dan jongeren die hun geld krijgen van bijvoorbeeld hun ouders. Ook praktisch geschoolde jongeren zijn naar eigen zeggen iets beter in het weerstaan van verleidingen door influencers. Jongeren op het hbo of wo zeggen vaker iets te willen hebben door een influencer.

Grip op je geldzaken

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Week van het Geld. Gedurende deze week wordt voornamelijk aandacht besteedt aan hoe jongeren grip kunnen houden op hun geldzaken, financiële verleidingen kunnen weerstaan en financiële gevaren kunnen doorzien.

Ster advertentie
Ster advertentie