Films, Series & TV

Netflix verliest voor het eerst in 10 jaar abonnees

foto: Shutterstockfoto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Netflix verliest voor het eerst in 10 jaar abonnees

Netflix heeft voor het eerst in tien jaar tijd te maken met een dalend aantal abonnees. In het eerste kwartaal van 2022 is de streamingdienst 200.000 abonnees kwijtgeraakt, zo is te lezen in de kwartaalcijfers. Er wordt rekening gehouden met een daling van nog eens 2 miljoen abonnees in het tweede kwartaal, ondanks de terugkeer van populaire series als Stranger Things en Ozark.

Verschillende redenen

Netflix dacht dat er in de eerste drie maanden van het jaar juist 2,5 miljoen nieuwe abonnees bij zouden komen. De daling heeft volgens het bedrijf te maken met verschillende factoren, waaronder inflatie, de oorlog in Oekraïne en het einde van de coronapandemie. Tijdens de lockdown namen er meer mensen een abonnement, maar nu iedereen weer minder thuiszit, trekt dat bij. Daarnaast wordt de groeiende concurrentie van diensten als HBO Max, Disney+, Prime Video en Hulu benadrukt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Goedkopere abonnementen?

Na het delen van de cijfers zijn de aandelen van Netflix 26 procent in waarde gedaald, waardoor het bedrijf 40 miljard dollar in beurswaarde verloor. De dienst heeft aangegeven nu voor het eerst na te denken over goedkopere abonnementen met reclame. Verder willen ze ook iets doen aan de vele mensen die accounts delen met personen buiten hun eigen huishouden, iets wat volgens de gebruiksvoorwaarden eigenlijk niet mag.

De omzet van Netflix is ondanks de daling in abonnees wel gestegen met 10 procent, wat neerkomt op zo'n 7,3 miljard euro. Het bedrijf is nog altijd het grootste streamingplatform met 221,6 miljoen abonnees wereldwijd.

Ster advertentie
Ster advertentie