FunX

Heb je geen succes op datingapps? Grote kans dat het hierdoor komt

foto: Ter illustratie: YouTube: Future
  1. Newschevron right
  2. Heb je geen succes op datingapps? Grote kans dat het hierdoor komt

Willen datingapps wel echt dat je de liefde van je leven vindt? Als je de documentaire The Social Dilemma hebt gezien weet je dat techbedrijven veel geld verdienen als wij hun applicaties (blijven) gebruiken. Dus waarom zou dat bij online datingapps anders zijn? In plaats van mijn tijd te verspillen op Valentijnsdag ging ik op onderzoek uit en dit is waar ik achter ben gekomen.

Datingapps zijn leuk

Een datingapp kan je heel veel mooie dingen brengen. Zo zijn er ontelbaar veel gelukkige koppels die elkaar via een platform hebben leren kennen en heb ik zelf ook ontzettend veel leuke, nieuwe mensen mogen ontmoeten. Om eerlijk te zijn, gebruik ik de apps met veel plezier. Toch komt de rationele denker in mij steeds vaker met de gedachte dat ik me laat flashen door de grote techbedrijven die achter datingapps als Tinder (gebruikt iemand dit überhaupt nog?), Bumble en Hinge zitten.

Mijn potentiële partner moet wellicht herkennen dat het op een datingapp lastig is om je matches de aandacht te geven die ze verdienen. Want voordat je het weet, staat de volgende persoon alweer voor je klaar. De constante stroom aan profielen en matches heeft me dan ook aan het denken gezet. Willen deze apps wel echt dat ik mijn soulmate vind? Of zijn de bedrijven achter deze platforms er vooral op gefocust om mij deze app zoveel mogelijk te laten gebruiken?

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Businessmodel van een datingapp

Ik besloot het internet af te speuren naar onderzoeken over de intenties van datingapps en het businessmodel dat erachter zit. Om beter te begrijpen wat het doel van de bedrijven is, is het van belang om te snappen hoe ze hun geld verdienen. Niet geheel verrassend stuitte ik op verschillende researchers die concluderen dat de apps veel geld verdienen aan de abonnementen die ze verkopen. Maar dat is niet de enige manier waarop ze inkomsten genereren.

Quote

Werken de algoritmes wel in mijn voordeel als ze willen dat ik een betaalde gebruiker word?

Matchmaking

Bestsellerauteur Nadège wilde een aantal jaar geleden haar eigen datingapp op de markt brengen en deed research naar hoe haar belangrijkste concurrenten te werk gaan. Ze kwam tot de conclusie dat de meeste datingapps als doel hebben om je een betaald lidmaatschap te laten afsluiten, omdat ze op die manier het meeste geld aan je verdienen. Zo merkte ze onder meer op dat de matchmaking, dus de profielen die je te zien krijgt, verschilt wanneer je wel of geen betalende gebruiker bent.

Nadège begon zichzelf af te vragen of de bedrijven er eigenlijk wel baat bij hebben als ze via de app haar ware zou vinden. Dat zou namelijk betekenen dat ze niet langer van de app gebruik zou maken. "Werken de algoritmes wel in mijn voordeel als ze willen dat ik een betaalde gebruiker wordt?" Volgens de onderzoekster is het antwoord op die vraag simpel: "Nee. Het is natuurlijk veel rendabeler als ik moedeloos wordt van wat ik zie en besluit om over te gaan op een lidmaatschap, zodat ik gebruik kan maken van de extra functionaliteiten." Ook Business of Business gelooft dat datingapps op die manier te werk gaan. "Het idee is dat gebruikers, nadat ze een paar weken of maanden lang elke dag hun dagelijkse swipes hebben uitgeput, ontmoedigd raken en geld uitgeven aan premiumfuncties die hun kansen op het vinden van een match vergroten."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

App blijven gebruiken

Maar zelfs als je overgaat op een abonnement is het volgens Nadège niet in het voordeel van de techbedrijven dat je een relatie krijgt. "Op het moment dat jij je lidmaatschap opzegt, lopen zij hun inkomsten weer mis." Hoewel je zou denken dat je als premium gebruiker de best mogelijke matches kunt regelen, betekent het volgens Nadège niet dat de kans op een partner groter wordt. "Het is juist de manier om ervoor te zorgen dat je de app blijft gebruiken: je krijgt nog meer likes en mensen die in gesprek met je gaan. Daardoor wordt de kans kleiner dat je aandacht geeft aan de matches die je al hebt en je daadwerkelijk een relatie met iemand aangaat."

Ook Inside Hook schrijft dat datingapps je activiteit op het platform zien als een maatstaf voor succes. "Of je nou wel of niet betaalt, het allerbelangrijkste is dat je de applicatie blijft gebruiken. Mocht je geen abonnement hebben, is het natuurlijk dé manier om zoveel mogelijk advertentiekosten te genereren." Ook zou de constante stroom aan profielen en matches bewijzen dat datingapps er meer baat bij hebben dat je de app gebruikt, dan dat je de liefde van je leven vindt. Volgens Nadège gebruiken de meeste platforms zelfs nepprofielen waarmee je matcht, zodat je het gevoel hebt dat je goed in de markt ligt, de app leuk is en je blijft terugkomen.

Wat zeggen datingapps zelf?

Het is duidelijk dat de meeste onderzoeken uitwijzen dat datingapps écht op hun money zijn. Maar wat zeggen de bedrijven hier zelf over? Als je kijkt naar de slogans van bijvoorbeeld Tinder (Match. Chat. Date.) of Bumble (Date. Meet. Network Better.) kunnen we in ieder geval niet zeggen dat ze aan het liegen zijn. Zo zeggen de bedrijven nergens dat ze je helpen bij het vinden van liefde, maar focussen de datingapps zich vooral op het zorgen voor zoveel mogelijk connecties. De enige app die zich daar heel slim van onderscheidt, is Hinge (The app designed to be deleted.), maar volgens Nadège is dit niks minder dan een marketingtool.

Hoewel het voor veel mensen niet als een verrassing zal komen dat de techgiganten zich richten op het verdienen van geld, legde Tinder-oprichter Jonathan Badeen in het verleden uit dat money niet hun enige drijfveer is. "Mond-op-mond reclame is erg belangrijk voor ons. En de beste manier om dat te krijgen, is in de vorm van succesverhalen. Het is dus niet waar dat we niet willen dat mensen geen relatie krijgen." Volgens de Volkskrant heeft diezelfde oprichter echter toegegeven dat de app bewust verslavingsgevoelig is gemaakt. "Of dat nu leidt tot het vinden van een partner of niet."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Niet mijn schuld

De constante stroom aan profielen en matches is dus ontwikkeld om ons op het platform te houden. En hoewel het mij inmiddels duidelijk is dat datingapps uit zijn op money, moet ik ze nageven dat ze hun belofte om mij met anderen in contact te brengen wél iedere keer nakomen. Het is dan ook zeker niet zo dat ik op het punt sta om alle datingapps van mijn telefoon te verwijderen. Er zitten voor mij namelijk nog steeds genoeg voordelen aan het in contact komen met mensen.

Door in de wereld van datingapps te duiken, ben ik mijn eigen gedrag wel veel beter gaan begrijpen. Zo betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik weinig waarde hecht aan het behouden van een match, omdat ik toch wel 'genoeg andere opties' heb. Desondanks laat het uitblijven van echte liefde je soms twijfelen of je de apps wel op de juiste manier gebruikt. Maar ik besef nu beter dat het niet per se mijn schuld is dat ik mijn soulmate nog niet gevonden heb op een app die met winstoogmerk is gemaakt.

Ster advertentie
Ster advertentie