Naar cookieinstellingen
FunX

Huiselijk geweld tijdens corona: "Je kunt niet ontsnappen''

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Huiselijk geweld tijdens corona: "Je kunt niet ontsnappen''

Besef, thuisblijven is tijdens deze coronacrisis niet voor iedereen veilig. Op steeds meer plekken in de wereld maken mensen zich zorgen om slachtoffers die door de thuisquarantaine vaker, heftiger of voor het eerst te maken krijgen met huiselijk geweld. In Frankrijk worden al extra maatregelen genomen om slachtoffers op te kunnen vangen. Sinds deze week gaan er ook stemmen op in de politiek om slachtoffers op een laagdrempeligere manier te kunnen helpen. Maar in hoeverre is dat in Nederland nodig?

Veilig Thuis

Opvallend is dat Veilig Thuis, één van de grootste organisaties in Nederland die slachtoffers van huiselijk geweld begeleidt, nog geen grote stijging ziet in het aantal adviesvragen en meldingen tijdens deze coronacrisis. Normaal gesproken voeren alle 26 locaties van Veilig Thuis per maand gemiddeld zo’n 9.000 adviesgesprekken en krijgen zij 11.000 meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling.

Je zou denken dat dit goed nieuws is, maar voorzitter van Landelijk Netwerk Veilig Thuis, Debbie Maas, is er niet op gerust. ''Partijen als wijkteams, onderwijs en politie hebben in deze tijd minder zicht op huiselijk geweld en kindermishandeling. Het is logisch dat de spanningen oplopen.'' Zij snapt dat deze stressvolle periode waarin mensen ziek worden, hun baan verliezen en moeten helpen met schoolwerk, veel impact heeft op gezinnen.

''In sommige huishoudens kan die spanning escaleren en tot geweld leiden. Hier maken wij ons ernstig zorgen over. Zeker nu er zo weinig vrienden, familie, maar ook hulpverlening over de vloer komt.''

Grote stijging chatgesprekken

Bij landelijk expertise- en behandelcentrum Fier is het wel duidelijk dat er sinds de coronacrisis meer mensen zijn met problemen thuis. Zij zien dat er in maart 30% meer chatgesprekken zijn geweest dan in januari en februari. Hun chat is open voor allerlei hulpvragen over huiselijk geweld. Woordvoerder Willemijn van Dam: ''Deze gesprekken variëren van mensen die zich zorgen maken tot situaties die echt geëscaleerd zijn. Ook zien we dat mensen contact opnemen met ons als ze zich zorgen maken om iemand anders.''

Bij Fier kunnen ze ook zien dat de chats die binnenkomen, aan corona gerelateerd zijn. Willemijn: ''Wij zien dat er een verdubbeling is van de crisis en spoedgevallen en dat daarbij helaas soms sprake is van fors geweld. Ook komen er nu gevallen bij van gezinnen waar geweld voorheen nog geen issue was.'' Bovendien vertelt ze dat het aantal huisverboden vorige week nog is verdubbeld. Die huisverboden worden gedaan als de situatie echt te gevaarlijk is voor slachtoffers.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Laagdrempelig

Waarom de ene organisatie geen toename ziet in het aantal meldingen en de andere wel, is nog niet duidelijk. Het zou kunnen komen doordat het voor sommige mensen te ingewikkeld is om ongezien een melding te kunnen maken. De hulpvragen die Veilig Thuis binnenkrijgt, komt voor 60% van de politie vandaan en nu mensen minder naar buiten kunnen, is het misschien lastig om te bellen terwijl de geweldpleger in dezelfde ruimte zit. Daarom is Veilig Thuis in Rotterdam sinds deze week begonnen met een WhatsApp-functie. Van dinsdag tot donderdag tussen 10:00 en 12:00 uur, en van 14:00 tot 16:00 uur kunnen mensen de hulporganisatie bereiken door te appen naar +31 10 668 0136.

Inmiddels vinden politici in de Tweede Kamer dat er ook meer maatregelen genomen moeten worden door de overheid om slachtoffers van huiselijk geweld beter te beschermen. PvdA-Kamerlid Kirsten van den Hul wil dat de minister van Volksgezondheid kijkt naar manieren om het melden van huiselijk geweld zoveel mogelijk te verlagen. Volgens haar kan dat met meldpunten in supermarkten, codewoorden in de apotheek of met WhatsApp.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Willemijn, woordvoerder van Fier, is het eens met het voorstel van de PvdA, maar vindt dat dit goed georganiseerd moet worden. ''Het systeem achter deze meldpunten moet ook goed functioneren.'' Zij ziet dat er nu veel goede initiatieven ontstaan, maar ze waarschuwt dat die wel echt moeten werken. "Het is niet iets wat je er even bij kunt doen, omdat daar een heel systeem achter moet zitten die dit aankan.''

Escalatie

Eén van die mensen die ondanks de coronacrisis nog steeds zijn werk blijft doen is hulpverlener Yassine Bahri. Hij heeft een eigen onderneming, genaamd Youth Turn, die kinderen en jongeren begeleidt en helpt met verschillende problemen, waaronder huiselijk geweld. Ook hij ziet nog niet dat er een toename is van het aantal meldingen, maar Yassine merkt wel dat situaties snel verergeren op dit moment. ''Bij situaties waar huiselijk geweld plaatsvindt, komt escalatie nu veel sneller voor.'' Volgens hem komt dat vooral door dat mensen nu veel meer op elkaars lip zitten.

''Eerst konden mensen elkaar nog ontwijken en leefden ze langs elkaar heen, maar nu worden ze heel veel met elkaar geconfronteerd.''

IJsje halen

Yassine en zijn collega’s kunnen door anderhalve meter maatregelen niet hun werk doen zoals normaal, maar ze proberen op allerlei creatieve manieren toch te helpen. ''We hebben meerdere malen per week contact met cliënten via videobellen.'' En voor de meest schrijnende gevallen maakt Yassine een uitzondering. ''We nemen bij sommigen het risico om de begeleiding toch door te zetten, vooral bij jonge kinderen en pubers.'' Volgens hem is dat ongeveer 25% van de cliënten die hij normaal ook face-to-face zou begeleiden.

''Normaal zou ik even in de auto stappen met een kind en een ijsje halen bij de McDrive, maar dat kan nu niet meer.'' Toch probeert Yassine dit soort kleine gebaren te compenseren. ''Maar het is wel zoeken. Dit is een heel nieuwe manier van werken.'' Yassine vindt het vervelend dat hij door de coronacrisis niet iedereen echt structureel kan helpen. ''We zijn nu meer brandjes aan het blussen dan dat we ze echt kunnen begeleiden.'' Zelf is hij deze week langs geweest bij een moeder en haar kind waar de nood hoog was. ''We hebben in de tuin gezeten, op anderhalve meter afstand.''

Schijt aan de regels

Yassine, die zelf ook een moeilijke jeugd heeft gehad, ziet dat kinderen en jongeren zich niet aan de regels van het RIVM houden om aan hun thuissituatie te ontsnappen. ''Ze hebben maling aan de ernst van dit virus. Dus gaan ze voetballen in groepen en worden jointjes nog steeds doorgegeven door pubers.''

Hulpverlening te langzaam

Wat Yassine betreft gaat de hulpverlening op dit moment te langzaam en moet het veel directer. Voordat een melding die bij 112 binnenkomt, uiteindelijk bij Yassine terechtkomt, gaan er drie weken overheen. Yassine: ''Omdat mensen nu thuiswerken en dingen dicht zijn, lopen aanvragen heel veel vertraging op.'' Hij is zelf vooral werkzaam in de Merenwijk in Leiden en hij vindt het frustrerend dat er zoveel stappen zitten tussen het moment van melden en het moment dat hij daadwerkelijk iets kan doen. ''Voordat het bij ons terecht komt, moet het uitbesteed worden door het jeugd- en gezinsteam van de gemeente en daar gaat veel tijd overheen.'' Hij maakt zich vooral zorgen om de schade die deze periode op de lange termijn heeft op slachtoffers van huiselijk geweld.

''Voor veel kinderen is school een veiligere situatie dan thuis. Dat hebben ze nu gewoon niet. Ik ben bang dat ze ernstig beschadigd zullen raken. Maar dat weten we over een paar jaar pas.''

HULP NODIG BIJ HUISELIJK GEWELD

Is er binnen jouw gezin sprake van huiselijk geweld? Of vermoed je huiselijk geweld in jouw omgeving? Neem dan contact op met Veilig Thuis. Dat kan telefonisch via 0800 2000. Liever chatten? Dan kun je ook terecht bij de chatfunctie van Fier.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.