Up 2 Date

Ophef na Adidas-advertentie met man in badpak

foto: Adidas
  1. Newschevron right
  2. Ophef na Adidas-advertentie met man in badpak

Adidas ligt onder vuur na het introduceren van de nieuwe Pride-collectie. Het merk krijgt bakken kritiek over zich heen omdat ze ervoor hebben gekozen een mannelijk model in een badpak te laten poseren. Sommige mensen beschouwen deze actie als een poging van Adidas om "vrouwen uit te wissen".

#BoycottAdidas

De verontwaardiging heeft geleid tot de hashtag #BoycottAdidas. Mensen vinden de actie van Adidas "te woke". Zo laat iemand op Twitter weten: "Ik heb borsten, heupen en geen behoefte aan een extra zakje stof rond mijn schaamlippen. Dit is vrouwen cancelen en ik boycot Adidas en Nike. Genoeg is genoeg." Iemand anders laat weten zich als vrouw niet meer aangesproken te voelen door het merk.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meer reacties

De hashtag wordt in Nederland inmiddels ook veelvuldig gebruikt op Twitter. "Dus een vrouw heeft borst/rughaar en bobbel in haar kruis volgens Adidas? Wederom een belediging voor vrouwen dit soort advertenties", schrijft Caroline van Leuven. "Mannen pikken de banen van vrouwen in, vrouwen krijgen de boodschap dat ze totaal irrelevant zijn en vrouw zijn is geen kostuum dat een man aan en uit kan trekken", luidt het uit een opsomming van Caroline Franssen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Passende' kleding

De keuze voor een man in badpak past in de huidige discussie over wat aanvaardbaar is om als man of vrouw te dragen. De ideeën van wat 'passende' kleding is voor mannen en vrouwen is door de jaren heen namelijk flink veranderd en merken probeer hier ook op in te spelen. Marketeer Ruud van der Knaap vertelt aan De Telegraaf dat hij denkt dat Adidas dan ook bewust heeft gekozen voor een mannelijk model om op deze manier inclusiviteit en diversiteit te bevorderen en de discussie te openen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eerdere kritiek

Het is niet de eerste keer dat een merk onder vuur ligt vanwege het gebruiken van atypische of trans modellen. Eerder werd Nike al geboycot toen zij kozen voor het promoten van sport-bh's kozen voor Dylan Mulvaney, een trans vrouw. De brouwer van Budweiser-bier maakte gebruik van hetzelfde model en kreeg ook de volle laag.

Adidas heeft nog niet gereageerd op de ophef rondom de nieuwe collectie.

Ster advertentie
Ster advertentie