Up 2 Date

Skincare mateloos populair onder jonge kinderen, volgens experts slechte ontwikkeling

foto: AFP
  1. Newschevron right
  2. Skincare mateloos populair onder jonge kinderen, volgens experts slechte ontwikkeling

Skincare begint door het social media-tijdperk waarin we leven een steeds grotere mate van populariteit te krijgen bij jonge kinderen. Op TikTok worden tegenwoordig talloze huidproducten gepromoot door kinderen. Volgens experts is dit een zorgwekkende ontwikkeling, meldt RTL Nieuws. Huiddeskundigen zien namelijk steeds vaker tieners met huidproblemen, omdat ze te veel skincare gebruiken.

Jonge influencers

Op social media zijn vele video’s te zien van minderjarige influencers die huidproducten aanprijzen. Deze video’s van Amerikaanse TikTokkers zoals de zevenjarige Haven en de tienjarige dochter van Kanye West en Kim Kardashian North West, worden honderdduizenden keren bekeken. Het gevolg van de promoties van deze invloedrijke kinderen zorgt ervoor dat hun leeftijdsgenoten deze producten ook willen. Experts waarschuwen voor het overmatig smeren van serums, toners, oogcrèmes en dag- of nachtcrèmes. "Het kan de kinderhuid beschadigen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zorgen experts

Ook in Nederland is er sprake van een toenemende trend onder jonge kinderen omtrent het gebruik van huidproducten. Drie dermatologen zeggen in een gesprek met RTL Nieuws dat er vele kinderen hun praktijk binnenkomen met huidproblemen door overmatig gebruik van skincare. "Een paar jaar geleden was er geen sprake van deze trend", zegt dermatoloog Marjolein Leenarts, werkzaam in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. "Mijn dochters van elf en veertien, hun klasgenoten en vriendinnen doen dit allemaal."

Ook Petra Dikrama, dermatoloog bij het Erasmus MC en Dikrama Clinics, kan dit beamen. "Ik zie en hoor superveel tieners die skincare gebruiken. Mijn eigen kinderen van elf en dertien doen het, ik zie het bij mijn nichtjes, vriendinnen van mijn dochters, op straat en in winkels."

Tjinta Brinkhuizen, dermatoloog in het Catharinaziekenhuis Eindhoven en Maastricht Universitair Medisch Centrum en tevens voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Cosmetische Dermatologie, zegt regelmatig tieners te zien met huidproblemen door het vele gebruik van verschillende producten.

Retinol gehalte

Volgens dermatoloog Dikrama hebben tienergezichten helemaal geen skincare nodig. Het enige wat kinderen eventueel kunnen doen volgens Dikrama is iets doen aan zonbescherming of hydratatie. “In bepaalde producten kan er een te hoge concentratie aan vitamine A (oftewel retinol) zitten. Daar heb je maximale doseringen voor per dag.” De maximale dagelijkse retinol dosering is voor een kind van één tot drie jaar achthonderd microgram. Voor een volwassene ligt dit aantal op drieduizend. "Als je te veel gebruikt, kun je deze maximale doseringen overschrijden, zeker bij kinderen. Het gevolg kan zijn dat je makkelijker infecties krijgt, een geïrriteerde huid of zelfs huidziekten zoals acne of eczeem."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Drunk Elephant

Los van de populariteit die de schoonheidsproducten verworven hebben door TikTok, ligt er volgens persbureau Bloomberg ook een verantwoordelijkheid bij de bedrijven. Het Japanse cosmeticabedrijf Shisheido die Drunk Elephant heeft overgenomen wordt in het artikel als voorbeeld aangehaald. Volgens Bloomberg is het "een merk dat tieners bereikt met kleurrijke verpakkingen en online marketingcampagnes".

Dermatoloog Brinkhuizen zegt dat de producten van Drunk Elephant niet voor kinderen bestemd zijn. "De verpakking is heel mooi, dus commercieel doen ze het goed, maar er zitten veel te sterke ingrediënten in voor de jonge tienerhuid. Hun huid wordt er alleen maar slechter en geïrriteerder van. Zelfs als je die producten op een oudere huid te veel of verkeerd gebruikt, kun je loszittende vellen in je gezicht krijgen."

Ster advertentie
Ster advertentie