Naar homepage
Up 2 Date

'Lockdowns zorgen voor blijvende psychische schade bij studenten'

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. 'Lockdowns zorgen voor blijvende psychische schade bij studenten'

Het basis- en middelbaar onderwijs openden deze week weer de deuren. Dat is voor het mbo, hbo en de universiteiten nog altijd niet het geval. In gesprek met Trouw zegt Elnathan Prinsen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, dat dat anders moet. Dit om blijvende psychische klachten te voorkomen bij jongvolwassenen.

'Juist zieker door lockdown'

"Ook die onderwijsinstellingen moeten zo snel mogelijk open", zegt Prinsen, die een brandbrief schreef aan het OMT en het kabinet. Dat initiatief wordt gesteund door de Vereniging van Hogescholen, Universiteiten van Nederland en de studentenvakbond LSVb.

Trouw schrijft dat kinder- en jeugdpsychiaters het steeds drukker hebben door de lockdowns. Ook melden studenten vaker mentale problemen zoals angst, somberheid, stress, onmacht en eenzaamheid. Prinsen spreekt van "serieuze problemen die richting een psychische stoornis gaan". Daar voegt hij aan toe: "De lockdown is bedoeld om ziekte te voorkomen, maar juist door de lockdown worden mensen ziek."

Langetermijneffect

Volgens Prinsen kunnen de effecten van de lockdown op lange termijn vooral bij jongvolwassenen voor schade zorgen. "Driekwart van de psychische stoornissen ontstaat voor het 21ste levensjaar, weten we uit studies", zegt hij. "De gemiddelde leeftijd waarop zo’n stoornis begint is rond de 18, 19 jaar en dat is precies de fase waarin leerlingen op mbo, hbo en universiteit zich bevinden."

'Eenzijdige' corona-aanpak

Prinsen is van mening dat de corona-aanpak van het kabinet 'eenzijdig' is, doordat er volgens hem vooral geluisterd wordt naar OMT-adviezen. Als het aan Prinsen ligt moet er ook meer rekening gehouden worden met de situatie van de jongeren. "Onderwijs is een grondrecht. Maar ons onderwijs verkeert al twee jaar in een crisis door de lockdowns", aldus Prinsen.

Ster advertentie
Ster advertentie