Naar homepage
Up 2 Date

Stijging in cosmetische ingrepen als gevolg van vele Zoom-meetings

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. Stijging in cosmetische ingrepen als gevolg van vele Zoom-meetings

Cosmetisch artsen merken een stijging in klanten tijdens de coronacrisis. De stijging zou te maken kunnen hebben met de vele Zoom-meetings, waardoor mensen zich bewuster worden van hun imperfecties. De Volkskrant maakte hierover een reportage.

Zoom boom

"Na de eerste lockdown was er een enorme piek", zegt David Mosmuller, een cosmetisch arts die dit coronajaar een recordomzet draaide. "We dachten dat het een inhaaleffect was, zoals bij de kapper, maar het is druk gebleven." Zijn zes klinieken zetten ruim 36 procent meer om dan de gebruikelijke groei van 16 procent. Met name klachten over 'beweegrimpels' zoals die bij mondhoeken en ogen namen toe.

De arts zegt het zich goed te kunnen voorstellen dat het te maken heeft met de enorme groei in videogesprekken, waardoor je constant naar jezelf zit te kijken. "Daardoor word je niet alleen meer geconfronteerd met jezelf, maar vooral ook met je pratende zelf. Dan vallen andere dingen op aan je mimiek." Volgens Amerikaanse en Britse media zou er zelfs sprake zijn van een zogeten 'zoom boom' in de cosmetische industrie.

Quote

Veel mensen kennen hun verschillende gezichten niet

Liesbeth Woertman (hoogleraar psychologie)

Imperfecte beelden

Landelijke cijfers in Nederland ontbreken, omdat elke basisarts mag bijklussen met botoxbehandelingen. Toch durft Catharina Meijer, voorzitter van beroepsvereniging NVCG, tegenover de Volkskrant te stellen dat er ook in Nederland sprake is van een Zoom-effect. "Als ik alleen al naar mijn eigen Dermaclinics kijk, zie ik dat er een toename is van 39 procent voor botox en 33 procent voor fillers. Terwijl we doorgaans elk jaar groeien met 10 procent."

Ook Liesbeth Woertman, hoogleraar psychologie, zegt dat het videobellen mensen confronteert met beelden van zichzelf die imperfect zijn. "Veel mensen kennen hun verschillende gezichten niet. We kennen ons spiegelgezicht als we lippenstift op doen of ons haar controleren, maar dat is een sociaal wenselijk beeld. Tijdens het videobellen zitten we ons te ergeren en ons te vervelen. Die gezichten kennen we niet van onszelf."

Ster advertentie
Ster advertentie