Games & gadgets

Adverteerders lopen massaal weg bij Twitter sinds overname Elon Musk

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Adverteerders lopen massaal weg bij Twitter sinds overname Elon Musk

Het aantal adverteerders van Twitter zijn in een paar maanden tijd flink afgenomen sinds de overname van Elon Musk. Veel topadverteerders verlaagden hun uitgaven op het socialemediaplatform sinds Musk de eigenaar is.

Flinke daling

Advertenties zijn goed voor ongeveer 90 procent van de inkomsten van Twitter. In december had het platform 70 procent minder advertenties dan in dezelfde maand een jaar eerder. In november daalde het aantal advertenties al met 55 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Normaal gesproken zijn november en december juist drukke maanden als het om advertenties gaat, aangezien merken hun producten willen promoten tijdens de feestdagen.

Twitter doet er alles aan om adverteerders terug te krijgen. Bijvoorbeeld door gratis advertenties aan te bieden en het verbod op politieke advertenties op te heffen.

Chaos

Sinds de veelbesproken zakenman het socialmediabedrijf overnam, heerst er vooral chaos. Zo ontsloeg Musk meer dan de helft van het personeel en maakte hij veel keuzes gebaseerd op uitkomsten van polls die hij hield op het platform, zoals het opnieuw activeren van Donald Trumps account.

Ook werden Twitteraccounts van journalisten geblokkeerd en werd het linken naar profielen op andere socialmediaplatforms verboden. Na veel kritiek werden beide veranderingen weer teruggedraaid, maar het zorgde voor enorm veel commotie onder gebruikers.

Ster advertentie
Ster advertentie