Entertainment

'Dr. Dre verkoopt deel muziekcatalogus voor meer dan 200 miljoen dollar'

foto: AFP
  1. Newschevron right
  2. 'Dr. Dre verkoopt deel muziekcatalogus voor meer dan 200 miljoen dollar'

Dr. Dre is naar verluidt op weg naar een enorme paycheck. Volgens Billboard is de 57-jarige producer bezig met een van de grootste deals van zijn leven. Dre zou zich voorbereiden op het verkopen van de rechten van een deel van zijn muziekcatalogus voor meer dan 200 miljoen dollar.

10 miljoen per jaar

Volgens Billboard levert het gedeelte van de muziekcatalogus die Dre verkoopt 10 miljoen dollar per jaar op. De rechten zullen in twee afzonderlijke deals verkocht worden. Bij de deals zijn twee verschillende partijen als koper betrokken: Shamrock Holdings en Universal Music Group (UMG).

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Shamrock Holdings

Shamrock Holdings zou vooral op zoek zijn naar royalty's van een aantal soloprojecten van Dre, zijn aandeel in de royalty's van N.W.A.-artiesten, zijn royalty's als producer en een gedeelte van zijn opbrengsten als schrijver voor andere artiesten. Dit allemaal bij elkaar omvat volgens Billboard 75 tot 90 procent van het samengestelde pakket van zijn muziekcatalogus.

UMG

UMG zou aanspraak willen maken op de overige 10 tot 25 procent. Volgens insiders neemt het bedrijf onder meer Dre's opbrengsten van Kendrick Lamar-releases over. Daarnaast wil UMG ook de rechten van het legendarische album The Chronic overnemen, maar Billboard verwacht echter dat Snoop Dogg, die begin 2022 Death Row Records overnam, Dre zal proberen te overtuigen om het project in eigendom van het label te laten.

Aftermath Records

De deals zijn naar verluidt tot stand gebracht door Dre's oude advocaat Peter Paterno. Hoewel de producer en zijn team mikken op een bedrag van 250 miljoen dollar, lijken ze daar net onderuit te komen. TMZ meldt dat de verkoopprijs "nog steeds tientallen miljoen hoger zal zijn dan 200 miljoen". Dre richtte in 1996 Aftermath Records op. Volgens Billboard is het label geen onderdeel van de deal en blijft het bedrijf eigendom van de 57-jarige hiphopicoon.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie